Knakk koden for smykkesuksess ved hjelp av nostalgi.
De siste par årene har fargerike gummibjørner vært en tydelig smykketrend. Den såkalte Nostalgia Bear kommer fra det norske merket Crystal Haze – og har blitt populær over hele verdenen.
Nylig har det norske merket gjort ytterligere smykkesuksess ved å punktere det asiatiske markedet. Store K-pop-kjendiser som den sørkoreanske artisten G Dragon og gruppen BTS har blitt sett av sine flere millioner følgere mens de bærer Crystal Haze.
Melk & Honning har tatt en prat med de to kvinnene bak merket. Selv forsøker de å være så anonyme som mulig. Crystal Haze-universet skal være et sted hvor hvem som helst kan passe inn og være seg selv.
– Det føles ut som en drøm gått i oppfyllelse. Crystal Haze vokser i ekstremfart og vi prøver å henge med, noen ganger må vi ta oss en pause for å prøve å forstå hva som egentlig har skjedd de siste årene. Vi har enda ikke fått tid til å la det synke helt inn, forteller Crystal Haze til Melk & Honning.
De kan fortelle om et særlig hektisk halvår, takket være økt etterspørsel fra Sør-Korea. Etter lansering hos it-butikken 10 Corso Como i Seoul i begynnelsen av året, ble smykkene raskt plukket opp av både stylister og influencere. Slik gikk smykkene viralt.
– Vi hadde en drøm om å satse internasjonalt i fremtiden, men vi var fortsatt fokusert på det norske markedet da forespørselen fra utlandet tok oss med storm, innrømmer de.
I fjor fikk Crystal Haze, som startet opp i 2017, også innpass hos Selfridges i London. Da hadde de fremdeles bare seks forhandlere i Norge. I dag er også smykkemerket å finne hos flere luksusforhandlere i Midtøsten – for eksempel Harvey Nichols Qatar og Saks Fifth Avenue Bahrain.
Også her hjemme er bjørnene stadig å se på kjente profiler. Både Nina Sandbech, Marianne Theodorsen og Nnenna Echem har vært å se med smykkene.
– Spesielt gummibjørnene er populære overalt. Hvorfor tror dere de har vært så suksessfulle?
-Vi tror det er fordi de fleste har kjennskap til en gummibjørn uansett hvor i verden man er fra. Det vekker barndomsminner og positive minner.
LIkevel kan de fortelle at det tok litt tid før bjørnene ble populære – de fleste var nemlig skeptiske til å begynne med. Crystal Haze tror at kombinasjonen av de nostalgiske bjørnene og resten av merkets estetikk likevel ble en vinnende kombo.
-Hvem drømmer dere om å se smykkene deres på?
-Listen er lang, men dette er toppen: Dua Lipa, Oprah, RuPaul, Mariah Carey, Drake, Kanye West, Billy Porter, Spike Lee, Rihanna…
-Vil gråte når vi ser smykkene i Oslo
At de skulle begynne å lage smykker sammen var helt naturlig – det hadde de allerede som hobby. Likevel forteller de at de brukte lang tid på avgjørelsen om å gå for et eget merke.
-Det er mye å tenke på når man vil satse, men samtidig sørge for å ha et sted å bo og betale regninger. Vi har hatt mye is i magen i flere år.
Navnet på merket er basert på felles kjærlighet til det første de lanserte: stener og krystaller.
-Vi ville blande alt vi elsker og alt vi kunne tenkt oss å gå med selv under ett og samme merke, slik at stilen til Crystal Haze ble enda mer unik, forteller de.
I dag sitter de med over 150 globale forhandlere. De innrømmer at det er krevende å holde tritt med Crystal Haze – sørge for at de vokser sammen med merket, og samtidig møter alle deadlines.
-Det beste er å se at det man selv har visualisert så lenge har blitt til realitet, bare det å se Crystal Haze vokse, vi begynner fortsatt nesten å gråte når vi ser noen gå med smykkene våre i Oslo. Vi får lyst til å gå bort og takke dem og gi dem en klem!
-Har noen tips til andre som ønsker å starte opp eget merke?