Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Norske Crystal Haze gjør internasjonal suksess. (Foto: Instagram @crystalhazejewelry)

Disse norske gummibjørnene har tatt verdenen med storm

Knakk koden for smykkesuksess ved hjelp av nostalgi.

De siste par årene har fargerike gummibjørner vært en tydelig smykketrend. Den såkalte Nostalgia Bear kommer fra det norske merket Crystal Haze – og har blitt populær over hele verdenen.

Nylig har det norske merket gjort ytterligere smykkesuksess ved å punktere det asiatiske markedet. Store K-pop-kjendiser som den sørkoreanske artisten G Dragon og gruppen BTS har blitt sett av sine flere millioner følgere mens de bærer Crystal Haze.

Melk & Honning har tatt en prat med de to kvinnene bak merket. Selv forsøker de å være så anonyme som mulig. Crystal Haze-universet skal være et sted hvor hvem som helst kan passe inn og være seg selv.

– Det føles ut som en drøm gått i oppfyllelse. Crystal Haze vokser i ekstremfart og vi prøver å henge med, noen ganger må vi ta oss en pause for å prøve å forstå hva som egentlig har skjedd de siste årene. Vi har enda ikke fått tid til å la det synke helt inn, forteller Crystal Haze til Melk & Honning.

De kan fortelle om et særlig hektisk halvår, takket være økt etterspørsel fra Sør-Korea. Etter lansering hos it-butikken 10 Corso Como i Seoul i begynnelsen av året, ble smykkene raskt plukket opp av både stylister og influencere. Slik gikk smykkene viralt.

– Vi hadde en drøm om å satse internasjonalt i fremtiden, men vi var fortsatt fokusert på det norske markedet da forespørselen fra utlandet tok oss med storm, innrømmer de.

I fjor fikk Crystal Haze, som startet opp i 2017, også innpass hos Selfridges i London. Da hadde de fremdeles bare seks forhandlere i Norge. I dag er også smykkemerket å finne hos flere luksusforhandlere i Midtøsten – for eksempel Harvey Nichols Qatar og Saks Fifth Avenue Bahrain.

Les også
To julekalendere får terningkast 6

Også her hjemme er bjørnene stadig å se på kjente profiler. Både Nina Sandbech, Marianne Theodorsen og Nnenna Echem har vært å se med smykkene.

– Spesielt gummibjørnene er populære overalt. Hvorfor tror dere de har vært så suksessfulle?

-Vi tror det er fordi de fleste har kjennskap til en gummibjørn uansett hvor i verden man er fra. Det vekker barndomsminner og positive minner.

LIkevel kan de fortelle at det tok litt tid før bjørnene ble populære – de fleste var nemlig skeptiske til å begynne med. Crystal Haze tror at kombinasjonen av de nostalgiske bjørnene og resten av merkets estetikk likevel ble en vinnende kombo. 

-Hvem drømmer dere om å se smykkene deres på?

-Listen er lang, men dette er toppen: Dua Lipa, Oprah, RuPaul, Mariah Carey, Drake, Kanye West, Billy Porter, Spike Lee, Rihanna… 

-Vil gråte når vi ser smykkene i Oslo

At de skulle begynne å lage smykker sammen var helt naturlig – det hadde de allerede som hobby. Likevel forteller de at de brukte lang tid på avgjørelsen om å gå for et eget merke.

-Det er mye å tenke på når man vil satse, men samtidig sørge for å ha et sted å bo og betale regninger. Vi har hatt mye is i magen i flere år.

Navnet på merket er basert på felles kjærlighet til det første de lanserte: stener og krystaller.

-Vi ville blande alt vi elsker og alt vi kunne tenkt oss å gå med selv under ett og samme merke, slik at stilen til Crystal Haze ble enda mer unik, forteller de.

I dag sitter de med over 150 globale forhandlere. De innrømmer at det er krevende å holde tritt med Crystal Haze – sørge for at de vokser sammen med merket, og samtidig møter alle deadlines.

Les også
To julekalendere får terningkast 6

-Det beste er å se at det man selv har visualisert så lenge har blitt til realitet, bare det å se Crystal Haze vokse, vi begynner fortsatt nesten å gråte når vi ser noen gå med smykkene våre i Oslo. Vi får lyst til å gå bort og takke dem og gi dem en klem!

-Har noen tips til andre som ønsker å starte opp eget merke?

-Det verste er å starte, det finnes ikke noe som heter et bra tidspunkt, lær fort av feilene dine og aksepter at du kommer til å gjøre mange feil på veien.

Les også: Rihanna satser videre i Norge – se datoen

Siste saker

Mest lest nå
Les mer