Norsk kleskjede lanserer verdens første digitale kleskolleksjon

Publisert:

Del innlegg:

– Et stort steg inn i fremtiden.

«Nå kan influencere påvirke deg med klær de ikke engang har på», er bare én av overskriftene den norske kleskjeden Carlings har generert det siste døgnet.

Torsdag slapp nyheten om det de hevder er verdens første digitale kleskolleksjon.

Og hvorfor ikke. Med både kunstige modeller og influencere, for ikke å snakke om såkalt AI, kort for artificial intelligence eller kunstig intelligens var vel en digital kleskolleksjon det neste.

carlings
Slik kan Carlings’ digitale kleskolleksjon se ut.

Kolleksjonen, som har fått navnet Neo-Ex, eksisterer altså kun digitalt. I samarbeid med den kunstige influenceren Perl kan man for liten sum, fra rundt 100 til 300 kroner, velge blant 19 styles på Carlings nettsider som man så får digitalt skreddersydd til et bilde av seg selv av en gruppe 3-D-designere. Resultatet, som faktisk er ganske så imponerende, kan postes i sosiale medier helt uten at man har hatt på plagget i virkeligheten.

– Vi tar et stort steg inn i fremtiden ved å lage en digital kleskolleksjon som er tilgjengelig for alle. Den digitale verden er med på å forandre moteverden. Spesielt på Instagram, hvor mange uttrykker sin kreativitet. Det eksisterer allerede både virtuelle influencere, og modeller, så hvorfor ikke en kleskolleksjon som kun eksisterer online? I tillegg håper vi med denne kolleksjonen å utfordre oss selv og bransjen til å ta neste steg, for å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef ved Carlings til Melk & Honning.

Ideen bak kolleksjonen skal altså være basert på at mange influencere kjøper et plagg eller et antrekk for det perfekte Instagram-bildet for så å levere det tilbake igjen.

Her er det også et miljøaspekt; siden ingen av plaggene faktisk produseres blir det heller ingen miljøpåvirkning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen skal gå til WaterAid for å rette søkelyset på det enorme vannforbruket i moteindustrien.

https://www.instagram.com/p/BqKdETZh5C6/

Alle bilder via Carlings

Les også: Kunstige influencere i full Insta-krangel

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...