Basketstjernens død får sneakersprisene til å skyte i været, men hvor går grensen mellom hyllest og profitt?

– Et sted går grensen.

En hel verden er i sorg etter at Kobe Bryant omkom i en helikopterulykke søndag. Nå har den amerikanske basketballegendens død ført til et noe uventet dilemma for sneakerheads og resale-butikker verden over, skriver Business of Fashion.

Les også: Hva har Nikes shipping-nekt å si for norske forhandlere?

En strøm av sorgreaksjoner er kommet fra alt fra sportsverdenen til musikkbransjen og selvsagt fra fans verden over som hyller basketballstjernen.

Noen har en litt annen måte å hylle idolet sitt på. Prisene på Kobe Bryant-sneakers er skutt i været etter hans død, og resale-sider må vurdere hvor grensen går mellom hyllest og profitt.

Bare minutter at meldingen om Bryants plutselige død kom, begynte sneakers-markedet å bevege seg.

På resale-plattformen StockX gikk et par adidas Crazy 97 Kobe Bryant Slam Dunk Contest-sneakers for 1199 dollar, tilsvarende rundt 11000 norske kroner. Det er en 600 prosent økning av utsalgsprisen fra ni dager før ulykken.

Det samme er skjedd på det asiatiske markedet, der en økningen i prisen for basketballstjernens samarbeid med Nike har trigget en flom av påstander om profitt på hans død.

Det er nettopp dét dilemmaet resale-markedet for sneakers, som er en multi-million dollar-industri, nå står overfor, skriver motenettstedet.

Spillere med en hyllest til avdøde Kobe Bryant. Foto: Jonathan Bachman/Getty Images

Til Business of Fashion forteller eieren av sneakers-butikken Lapstone & Hammer, Brian Nadav, at Bryant er den første tidligere NBA-superstjernen som har dødd innen sneakers-kulturen.

– Det er et stort tilbakeslag i sneakerssamfunnet når det kommer til profitt, sier han.

Resale-plattformer står dermed overfor et dilemma der de ikke vil fremstå som tilretteleggere for profitt på en høyt elsket kjendis sin død, men heller ikke vil forstyrre det frie markedet som tross alt er det som driver deres business.

Flere resale-aktører har imidlertid tatt grep for å forhindre spekulering og profitt på Bryant-produkter blant annet ved å unngå å aktivt promotere disse eller også å foreløpig stanse inntaket og/eller salget.

– En rekke sko øker i verdi, noe som egentlig er litt trist. Vi vil ikke profitere på noen død, sier Kamau Ray ved sneakers-butikken Vices i Denver til motenettstedet.

– Vi er fans som er vokst opp med å se ham spille, og vi samlet på skoene hans. Derfor sårer det at noen ser sitt snitt til å tjene penger på en tragedie som dette. Som en butikk er det klart at vi ønsker å tjene penger, men et sted går grensen.

Ray, med flere, etterspør nå et moralsk kompass i resale-bransjen, spesielt når det kommer til salg av produkter signert avdøde superstjerner. Det vil sette presedens for hvordan markedet reagerer neste gang, mener han.

Les også: Dette er verdens hotteste sneakersmerke, men har du hørt om det?