Vi spurte sneakerheadsene.
Forrige uke kunne The Fashion Law melde at det kinesiske sportsmerket Li-Nings aksjer vokser raskere enn både Nike og Adidas på børsen.
Den seriøse motesiden kaller det for «verdens hotteste sportsmerke».
Li-Ning ble startet av den kinesiske turneren og olympiske mesteren ved samme navn på slutten av 80-tallet. Etter endt karriere valgte Li-Ning å satse innen sportsklærsegmentet. I 2006 hadde merket hele 5000 butikker i Asia.
Fire år senere forsøkte de å entre det internasjonale markedet med sine første forretning i hipstermekkaet Portland i Oregon i USA. I 2012 valgte den da profilerte basketballspilleren Dwayne Wayde å droppe sin langvarige avtale med Air Jordans til fordel for Li-Ning.
Det var i forbindelse med NBA at merket havnet på radaren til vestlige sneakerheads.
Les også: M&H toppliste: Høstens fineste sneakers
De siste ukene har likevel relasjonen mellom den amerikanske basketballigaen og det kinesiske merket støtt på problemer.
Millionvis av mennesker i Hongkong har den siste tiden demonstrert mot at styresmaktene i Kina skal øke sitt grep om provinsen. Treneren for NBA-topplaget Houston Rockets twitret sin støtte til Hongkong, noe som ble møtt med sterke reaksjoner i Kina.
Li-Ning er blant dem som har truet med å trekke tilbake millionavtalene med Rockets, noe det er blitt skrevet mye om i mediene verden over. Men samtidig har merket selvfølgelig fått mengder av gratis PR, noe som har økt interessen og aksjekursen.

Konkurrent til New Balance og Puma
Med en kjappere vekst enn både Nike og Adidas er spørsmålet om Li-Ning om få år vil bli like kjent. Hippe butikker som SSENSE i Montreal og LN-CC i London har allerede skopar fra merket på sine butikkhyller.
Helge Reyes, grunnlegger av sneakersbutikken Pharma i Bergen, forteller at han først hørte om merket da Dwyane Wade ble sponset av dem.
Han har ikke troen på at de kommer til å bli like kjente og utbredte som Nike og Adidas.
– Posisjonene til «De to store» vil nok ikke bli truet med det første. Til det har de for mye historie og tradisjoner dypt forankret i internasjonal idrett. Nå de senere årene også innen mote, med samarbeid med kjente personer og merker. forteller Reyes til Melk & Honning.

– Men bak Nike og Adidas er det mye kniving om de plassene, for eksempel blant PUMA, New Balance, Reebok, som eies av Adidas, Converse, som eies av Nike og så videre.
Pharma-grunnleggeren poengterer at man ikke skal se bort fra at Li-Ning kan blande seg inn i nettopp dette sjiktet, dersom de gjør de riktige tingene fremover; knytter seg til de beste utøverne innen de største idrettene, gjør samarbeid med kjente motemerker og personligheter.
Ifølge Reyes kunne de vurdert å ta inn merket hos seg dersom de vokste seg større i Europa og laget noen spennende og innovative sko.
– Vi ønsker jo alltid å være tidlig ute med å tørre å prøve nye ting. Samtidig må vi få signaler om at dette faktisk kan fungere. Det må jo være en viss etterspørsel for det.
Ikke øverst på ønskelista
Hanna Helsø er en av Norges største sneakerssamlere. Til sine over 50 000 følgere på Instagram får man et innblikk i hennes walk-in-closet fult av sneakers, hennes nyeste innkjøp og den spesielle forkjærligheten til Air Jordans.
Hun forteller til Melk & Honning at hun har fått med seg det kinesiske merket via sosiale medier, men at hun ikke var klar over den voldsomme aksjekursen.

Dette er ikke et merke jeg har spesielt kunnskap om, men det kan jo skyldes at det ikke er så lett tilgjengelig i Norge.
Som selverklært sneakerhead bekrefter hun likevel at det er interessant å følge med på.
– Ikke minst er det jo en imponerende og spennende utvikling fra et såpass nytt merke og også land. Kinesiske sneakers er jo ikke akkurat det mest utbredte og markedsførte her i vesten, men jeg syns jo det alltid er gøy med nye sneakers man ikke har sett noe særlig av tidligere.
Helsø forteller at hun gjerne kunne tenkt seg et par eller to.
– Men jeg må være så ærlig å si at det ikke er disse parene som står aller øverst på lista mi når nye sko skal kjøpes.