Hva har Nike sitt shipping-forbud å si for norske retailere?

Foto via Hypebeast

Hva har Nikes shipping-nekt å si for norske forhandlere?

– Kan bidra til nedgang av salg i butikk.

Rett før jul kom nyheten om at Nike fra og med 1. januar i år nekter sine forhandlere å shippe sneakers utenfor egne grenser. Med det ble ryktene som lenge hadde versert bekreftet.

Forhandlere i et åpent marked slik som EU, kan likevel fortsette å shippe på tvers av landegrensene innenfor EU-landene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er det siste i rekken av flere ulike tiltak store merkevarer har gjort for å få mer kontroll over distribusjonen av sine egne produkter.

Våren 2019 slapp både adidas og Yeezy produkter låst til en bestemt geografi, skriver Highsnobiety.

I Norge er Stress og YME blant forhandlerne som selger sneakers fra Nike. Begge har nettsider på engelsk, og sistnevnte har tilbudt gratis shipping over hele verden.

Stress: – Større muligheter for økt omsetning

«Dette er en del av trade terms vi har med Nike og vi har dessverre ikke mulighet til å kommentere i detalj. Vi har sluttet å sende Nike-produkter utenfor EMEA fra 1. januar 2020. Hvorfor Nike gjør dette ønsker vi ikke å spekulere i», skriver Erik Schjetne i Stress i en e-post til Melk & Honning.

«Slik vi oppfatter de nye retningslinjene, vil også Nike sine forhandlere i USA og Asia ikke kunne sende varer inn i Europa. Vi regner med at dette medfører større muligheter for økt omsetning for oss i dette området».

«Vi forholder oss til våre leverandørers retningslinjer til enhver tid og ser ikke at dette skal ha store konsekvenser for oss», avslutter han.

Ekspert: – Vil påvirke salg i butikk

Ida Broen. Foto via @idabroen

– Jeg synes streetwear og sneakers på mange måter er blitt litt for tilgjengelig de siste årene. Personlig savner jeg at det var vanskeligere å få tak i en sko før, og at de mer spesielt interesserte kunne få tak i de av genuin interesse, sier Ida Broen, PR- og kreativ konsulent og sneakersekspert til Melk & Honning.

– For et merke som Nike er det kanskje positivt, og med makten de har kan de få med flere andre store konkurrenter og brands på dette. Med salg er det nok ikke så positivt, og jeg er selv spent på hvordan dette skal gå. Jeg har blandede følelser rundt denne nye regelen – det vil gjøre at man kanskje forblir mer eksklusiv og beholder verdien som merkevare.

På den andre siden mener Broen at det er så enkelt å få tak i ting i dag med eBay og uavhengige sider, noe som kan bli problematisk for å holde styr på det hele.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Miljøvennligere er det også – kanskje en liten strategi for et brand som Nike med tanke på tiden vi går inn i. Det vil selvfølgelig påvirke norske retailere, og kan dessverre bidra til en nedgang av salg i butikk.

– Personlig synes jeg det er mye mer spennende å kjøpe sneakers og eksklusive drop når jeg reiser, for da vet jeg at ingen hjemme i Norge har de – men det er selvfølgelig mer tungvint nå enn før.

Melk & Honning har forsøkt å få en kommentar fra Nike, uten hell. YME ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Les også: Er det egentlig innafor med sneakers i snøen?