Vogues Anna Wintour beklager rasisme

– Jeg tar det fulle ansvaret.

Flere store motemagasiner har lenge blitt kritisert for å være «blendahvite». Britiske Vogue under tidligere sjefredaktør Alexandra Schulman var viden kjent for sin lite mangfoldige redaksjon og utgaver. Først i 2017 fikk magasinet sin første svarte redaktør, Edward Enninful. Han skrev historie med sin første utgave ved å sette Vogues først svarte kvinne på forsiden.

Tidligere denne uken kom nyheten om at amerikanske Harper’s Bazaar, verdens eldste motemagasin, nå får sin første svarte sjefredaktør, Samira Nasr.

Nå innrømmer selv Anna Wintour, motebransjens mektigste kvinne og sjefredaktør i amerikanske Vogue, at magasinet har vært sårende og intolerant, og ikke gjort nok for å promotere en svart redaksjon og designere.

– Jeg vil starte med å anerkjenne følelsene deres og uttrykke min empati for hva så mange av dere går igjennom: Tristhet, smerte og sinne også. Jeg vil si dette spesielt til våre svarte ansatte – jeg kan bare forestille meg hvordan disse dagene har vært. Men jeg vet også at den smerten, volden og urettferdigheten som vi ser og snakker om har vært her lenge. Å vedkjenne den og gjøre noe med det er på høy tid, skriver Anna Wintour i et skriv til sine ansatte, ifølge Page Six.

Anna Wintour: – Jeg tar det fulle ansvaret

Wintour innrømmer i skrivet at det har vært rasisme i Vogue, og tar fullt ansvar for det.

– Jeg vil med smerte si at jeg vet at Vogue ikke har funnet nok måter å fremheve og gi rom for svarte redaktører, skribenter, fotografer, designere og andre skapere. Vi har gjort feil også, publisert bilder eller hsitorier som har vært sårende eller intolerante. Jeg tar det fulle ansvaret for de feilene, skriver hun videre.

Les også
Fast fashion-kjede konkurs for andre gang

– Det kan ikke være enkelt å være svart ansatt i Vogue, og det er for få av dere. Jeg vet at det ikke er nok å si at vi skal bli bedre. Men vi skal det – og vit at jeg verdsetter deres stemmer og meninger mens vi beveger oss fremover. Jeg hører og vil gjerne høre deres tilbakemeldinger og råd hvis dere vil dele.

Redaktøren er imidlertid stolt over innholdet magasinet har delt på nettsiden sin den siste tiden. Men erkjenner at det fremdeles er mye som må gjøres, og oppfordrer de ansatte til å ta kontakt med henne direkte.

Som sjefredaktør i et stort internasjonalt magasin, og som kreativ direktør i Condé Nast som huser en rekke publikasjoner i hele verden, vil alles blikk være rettet mot Anna Wintour fremover, skriver Forbes. Hun har kontroll over både sine ansatte, men også hvert eneste element i magasinet og merkevaren. Nå gjenstår det å se om motebransjens mektigste følger opp det hun lover.

Les også: Eks-redaktør utleverer bransjen i ny sladderbok

Siste saker

Mest lest nå
Les mer