Den siste tiden har en rekke luksusmerker utfordret den tradisjonelle motekalenderen. Blant annet Vetements og Burberry har annonsert at de skal skifte til en såkalt «see now, buy now»-modell, hvor klærne blir til salgs rett etter at de har blitt vist på moteukene.
Den amerikanske designeren Alexander Wang har nå avslørt at også han skal prøve seg på den samme modellen. Det at såpass mange designere og motehus tenker nytt, viser at dette er et skifte mer enn en midlertidig trend, skriver Complex.
Wang skal presentere sin vårkolleksjon under New York Fashion Week i september, som vanlig. Men eks-Balenciaga designeren vil også gi en sniktitt på resort-kolleksjonen som vil være tilgjengelig i november 2017. Kolleksjonen vil være tilgjengelig å se for innkjøpere og presse, men konsumenter får ikke se mer en det lille sniktittet før kolleksjonen er tilgjengelig i butikkene.
– I flere sesonger nå, har vi kun vist fram vår T by Alexander Wang og herrekolleksjonen samtidig som de blir tilgjengelige i butikk. Vi har fått veldig mye positiv respons på dette fra kundene våre og har derfor bestemt oss for å følge samme strategi med våre «ready-to-wear pre-collections». Vi har funnet ut at den korte tiden mellom visningen og det at kolleksjonen kommer i butikk, skaper en følelse av umiddelbarhet og genererer spenning, forteller designeren selv til Womens Wear Daily.
Les også: Flytt inn hos Alexander Wang