Agent Provocateur satser på kroppspositivsme i årets Valentines-kampanje

Agent Provocateur satser på kroppspositivisme

– Jeg håper alle som ser kampanjen skjønner at en kropp ikke trenger å være supertynn for at man skal kunne bære OG føle seg bra i undertøy.

2018 var utvilsomt året preget av polarisering hva gjelder de populære undertøysmerkene. På den ene siden viste Rihanna sin første Savage x Fenty-kolleksjon med et mangfoldig utvalg modeller i kampanjen og på catwalken. På den andre siden hadde Victoria’s Secret enda et tøft år, med sviktende salg, kontroversielle kommentarer, lave seertall og kritikk for sin gammeldagse fremstilling av skjønnhetsidealet.

Et merke som i utgangspunktet var bygget på et nå utdatert ideal som bunner i male gaze er Agent Provocateur. De siste årene har det kontroversielle undertøysmerket, i tråd med trendene, likevel valgt å gå i en mer feministisk retning.

I anledning Valentine’s day har merket lansert det som må sies å være deres mest kroppspositive og feministiske kampanje noensinne.

– Fått meg til å omfavne egen kropp

I den oppfordrer den formfulle supermodellen og aktivisten Charli Howard kvinner til å skrive et kjærlighetsbrev til seg selv. Det har hun også selv har gjort i forbindelse med kampanjen.

– Jeg hadde lyst til å skrive et brev om dette fordi jeg i lang tid behandlet kroppen min utrolig dårlig. Det føltes veldig sterkt å gjøre denne kampanjen. Det har fått meg til å omfavne min egen kropp selv om den ikke tradisjonelt sett er slik en undertøysmodell sin kropp pleier å se ut, forklarer Howard til Fashionista.

Her er brevet i sin helhet:

Mener kvinner er kjent for å kritisere seg selv

Howard har tidligere skrevet «Misfit», en bestselgende ungdomsbok som handler om hennes egne opplevelser med spiseforstyrrelser innad i modellbransjen. Hun er også kjent for å bruke sin Insta-profil for å vise frem og normalisere både strekkmerker og valker.

Modellen og aktivisten forteller at hun håper dette bare er starten på Agent Provocateurs positive inkludering av ulike kroppsfasonger.

– Kvinner er kjent for å kritisere seg selv hele tiden, men det er ikke noe vits. Jeg håper at alle som ser kampanjen skjønner at en kropp ikke trenger å være super, supertynn for at man skal kunne bære OG føle seg bra i undertøy, konkluderer Howard.

Kolleksjonen er tilgjengelig på nett nå.

Se bildene fra kampanjen her:

Alle bilder via Agent Provocateur

Les også: Fra sexy til unisex