Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Stockholm Fashion Week VS. Oslo Runway

Er det noe vi kan lære av svenskene for å få vår moteuke til å overleve? Og fra en utenforstående sitt perspektiv – ser de i det hele tatt behovet for en egen norsk moteuke?

Norge er fremdeles en liten spire av en motenasjon. Mens moteindustrien i Sverige har en årlig omsetning på 305 milliarder svenske kroner og representerer 11% av deres totale eksport, godt hjulpet av suksesshistoriene H&M og Acne, henger vi et godt stykke etter. De norske merkene som viser under Oslo Runway har foreløpig til gode å vokse seg store og sterke, og dette andre initiativet til en norsk moteuke henger nå i en tynn tråd dersom ikke flere sponsormuskler ønsker å være med på å løfte det inn i fremtiden.

Moteuka i Stockholm har i takt med mote-Sveriges oppblomstring blitt en viktig destinasjon for den internasjonale moteeliten. Den har eksistert i 12 år med Mercedes Benz som hovedsponsor flesteparten av årene før de takket for seg i 2015, da fire nye, store sponsorer gikk inn, blant dem SAS. I februar i år sto American Express, Berns og Mall of Scandinavia som hovedsponsorer. Siden 2009 har ASFB – Association of Swedish Fashion Brands – stått bak det hele, en selvstendig organisasjon bestående av Patriksson Communication, Bon Magazine, Visit Sweden, Acne Studios, Cheap Monday, Filippa K, Hope, Tiger of Sweden og Whyred.

– ASFB ble grunnlagt for å samle, fremme og støtte den svenske motebransjen, og en av våre viktigste og mest eksportfremmende aktiviteter er nettopp det å arrangere Fashion Week i Stockholm. Moteuka er vårt viktigste vindu ut mot verden og en mulighet for designerne til å vise frem kolleksjonene for både internasjonal og nasjonal presse og innkjøpere. ASFB behøver likevel, slik som alle andre moteuker, kommersielle partnere og sponsorer som ser verdien i det å assosieres med mote, forteller Emma Ohlsson, generalsekretæren i ASFB, til Melk & Honning.

Bilde: Daniel Bjørk

Daniel Bjørk, sjefsredaktør for Bon Magazine og motekritiker for Business of Fashion, mener mye av grunnen til at moteuka i Stockholm har klart seg godt fra starten av var at man lyktes i å samle alle de mest spennende og allerede hypede merkene på catwalken, for eksempel Acne, at man valgte seg Berns som fast hovedvenue, fikk med den dyktige visningsprodusenten Peter Andersson på laget, og klarte å lande på et høyt proffesjonelt nivå når det gjaldt modeller, styling, hår og makeup.

Les også
Skjem deg bort med spafølelsen hjemme

– Internasjonalt er det jo få steder som kan måle seg med New York, London, Milano og Paris Fashion Weeks, men når det gjelder de mindre moteukene føler jeg Stockholm er blitt en av de mest interessante, noe som merkes ved at for eksempel Vogue Runway rapporterer herfra, forteller Bjørk til Melk & Honning.

Svensker er innovatører – og nasjonalister.

– Det den svenske moteindustrien har klart er det å ha et knallhardt fokus på merkevarebygging og ‘immaterielle verdier’, og ikke minst, en forankring av mote blant ‘folket’. For eksempel skapte merker som Acne sitt moteimperie ut av det å fokusere på jeans, før de gikk videre til mer komplekse konsepter, forteller Ida Eritsland, moteviter, journalist, stylist og grunnlegger av byrået 8392.

Hun forteller at tilgjengelighet også har vært ekstremt viktig, og noe som H&M har bygget sin suksess på.

– Da jeg bodde i Stockholm for nesten ti år siden var det knapt annet enn svensk mote å få kjøpt, forteller Eritsland.

Hun mener ASFB er spennende, men er usikker på om samme type plattform og modell hadde fungert i Oslo.

– Generelt kan man vel si at det å få en best mulig forankring blant de faktiske utøverene er et pluss. sier moteviteren.

Bilde: Via Scandinavian Traveler/ Studio Emma Svensson

En stor skandinavisk moteuke

Under moteuka i Stockholm i forrige uke satt viktige navn fra Vogue UK, Business of Fashion og Harper’s Bazaar på første rad. Det har foreløpig ikke vært tilfellet i Norge. Daniel Bjørk mener Oslo Runway mer enn noe annet kanskje foreløpig er viktigst som en læringsplatform.

Les også
7 trender som var overalt under CPHFW

– Det jeg tenker er at Oslo Runway er fint som et sted der de som jobber innenfor norsk mote skal få mer erfaring, bli bedre på det de gjør, utvikle seg og lære av andre. Jeg tror de ulike aktørene bør begynne å arbeide tettere sammen i stedet for å konkurere med hverandre, for at den norske motebransjen skal vokse. Nå for tiden finnes det jo en viss nysgjerrighet på Norge etter suksessen med Skam for eksempel, men også en generell interesse for de nordiske landene fordi de oppleves som eksotiske og moderne, mener Bjørk.

Lena Keller Patriksson, som grunnla det skandinaviske kommunikasjonsbyrået Patrikssons Communication i 2001, mener Norge har blitt et interessant land som mange varemerker ønsker å etablere seg i og at det er spennende ting på gang.

– Derimot føler jeg ikke verden trenger en til moteuke. Allerede nå er reisekalenderen for de store redaksjonene altfor omfattende, og jeg tror man kunne vunnet mye på å ha en felles skandinavisk moteuke. Det ville skapt en større nyhetsverdi og vært et samarbeid som gagner alle parter, mener Patriksson.

Generalsekretæren i ASFB, Emma Ohlsson, spør seg om det er nok store norske merker som er klare for å vise enda.

– Jeg tror også sterkt på et større samarbeide mellom alle de nordiske landene for å styrke nordisk mote som helhet. Alle er velkommen til å vise i Stockholm, avslutter Ohlsson.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer