Først kuttet de pels, nå sier det britiske motehuset nei til plast

Publisert:

Del innlegg:

Burberry skor seg for fremtiden.

Helt i tråd med trenden sa også Burberry i fjor nei til pels. Med det føyde de seg inn i rekken av motehus som har tatt avstand fra bruk av pels i sine kommende kolleksjoner.

Nå vil det britiske motehuset også droppe plast innen 2025.

I oktober i fjor under Copenhagen Fashion Summit signerte Burberry, sammen med Stella McCartney og H&M, den såkalte New Plastics Economy Global Commitment som jobber for å redusere avfall fra moteindustrien på et globalt nivå.

Et av de fremste målene med prosjektet er å sørge for at all emballasje brukt av ledende moteselskaper er resirkulerbar innen 2025.

Det betyr at all plastinnpakning fra det britiske motehuset innen den tid skal være gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar. Bare i løpet av 2019 skal de kutte drastisk i bruken av plast. Motehuset skal også lansere et program for resirkulering av kleshengere i butikk.

Samtidig som nyheten om at motehuset sier nei til pels ble kjent i fjor, ble det også klart at de slutter med den utskjelte praksisen med å brenne klær. I et intervju med Business of Fashion [bak betalingsmur] fortalte administerende direktør i Burberry, Marco Gobbetti, om avgjørelsen. Han viste blant annet til motehusets nye «ansvarsagenda» og den nye strategien med sjefsdesigner Riccardo Tisci i spissen.

Hovedbilde via Hypebeast.

Les også: Burberry legger seg langflate etter kritikk

Siste artikler

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...

Fra Oslo til Selfridges: Historien bak smykkene alle vil ha

Neumi Anekhe er ikke bare et navn i motebransjen. Hun er en visjonær gründer som gjennom merkevaren Oma...