Prada får blackface-kritikk

Publisert:

Del innlegg:

Trekker produkter fra markedet. 

Prada stopper salget av en nøkkelring som skal forestille en ape etter å ha fått rasisme-kritikk.

Figuren er en del av det italienske luksusmotehusets Pradamalia-kolleksjon bestående av tilbehør som lommebøker, kortholdere, mobildeksler og nøkkelringer alle prydet med tegneserieaktige figurer i ulike farger.

Den aktuelle apen i sort og brunt med store røde lepper trekkes på sosiale medier frem som såkalt blackface.

«De er imaginære skapninger som ikke er ment å ha noen referanse til den virkelige verden og absolutt ikke blackface. Prada-gruppen hadde aldri til hensikt å fornærme noen, og tar avstand fra alle former for rasisme og rasistiske avbildninger. Vi trekker derfor alle disse figurene fra markedet», sier Prada i en uttalelse. Det skriver motenettstedet Business og Fashion

Hendelsen føyer seg inn i rekken av motehus som får rasisme-kritikk.

Nylig måtte Dolce & Gabbana avlyse sin planlagte motevisning i Shanghai etter å ha fått kritikk for sin kampanjevideo som viste en kinesisk kvinne som forsøker å spise italiensk med spisepinner. Dolce & Gabbana beklaget senere hendelsen som fikk dører over hele verden til å stoppe salget av deres produkter og kunder til å boikotte merket

Også H&M var i hardt vær tidligere i år etter å ha brukt en mørkhudet gutt som modell til hettegenseren med påskriften «Coolest monkey in the jungle». Det fikk kundene til å rase, samarbeidspartnere til å bryte samarbeidet og sosiale medier til å koke. Flere av den svenske klesgigantens butikker i Sør-Afrika ble også vandalisert og stengt. 

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...