Slik vil han revolusjonere Burberry

Publisert:

Del innlegg:

Det erkebritiske motehuset ruster seg for fremtiden.

Stolleken i motebransjen fortsetter, og selv om fjoråret må kunne sies å være året for designer-exits har det også så langt i år vært gjennomtrekk på toppen. Men det betyr også nye navn inn – og det som for mange også er helt nye tider.

Hedi Slimane

Med Hedi Slimane ved roret hos Céline etter at Phoebe Philo takket for seg etter ti år ved det franske luksusmotehuset skal «alt» nå forandres. Det er ikke nytt for Slimane som snudde Saint Laurent på hodet blant annet ved å bytte ut navnet Yves Saint Laurent med Saint Laurent Paris. Samtidig mer enn tredoblet han salgstallene for det Kering-eide luksusmotehuset. Nå skal en lignende snuoperasjon være i kortene for Céline med mål om å «nå minst to eller tre milliarder euro, og kanskje mer, innen fem år», skal vi tro LMVH-sjef Bernard Arnault. Det inkluderer blant annet totalrenovering av merkets 140 butikker, relansering av varemerket og ekspandering til både herreklær, duft og couture. I tillegg skal det tenkes nytt rundt hvordan merkets kolleksjoner presenteres samt gapet mellom runway og retail, blant annet ved å adoptere leveringsmodeller til merker som for eksempel Supreme.

Også hos Burberry med Riccardo Tisci i sjefsstolen blir det store endringer.

Tisci ble utnevnt som ny kreativ leder for det erkebritiske motehuset så sent som i mars i år etter at Christopher Bailey takket for seg etter 17 år. Allerede for et par uker siden kom nyheten om at Burberry lanserer en samarbeidskolleksjon med Vivienne Westwood som vil bestå av videreutviklinger fra den britiske designerens eget arkiv.

Det skal bare være starten på det som blir en ny æra for Burberry. 

Samarbeidskolleksjonen med Westwood er nemlig bare en liten del av en større plan med eksklusive drop fra det britiske motehuset som blant annet skal inkludere en limited-edition capsule-kolleksjon som en del av Tiscis debut i september. Det melder motenettsiden WWD.

Den overordnede strategien skal være hyppige lanseringer av nyheter gjennom hele sesongen – et trekk som både skal ruste huset for fremtiden og også stå i stil med den allerede adopterte see-now-buy-now-modellen som stadig flere designere og mothus synes å sverge til. 

«Vår strategi handler om hyppigere og mindre leveringer, og det er noe vi vil fortsette med. Hvis vi slipper hele kolleksjonen med en gang kommer du til butikken, ser hele kolleksjonen og da har du egentlig ikke noen grunn til å komme tilbake, hvis ikke vi kan levere noe nytt. Vi må rett og slett holde på kundens oppmerksomhet, og holde de engasjerte», sier Burberry-sjef Marco Gobbetti til WWD.

Riccardo Tisci viser sin første kolleksjon for Burberry under London Fashion Week 17.september.

Hovedbilde via WWD.

Les også: Her er Virgil Ablohs Louis Vuitton-debut

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...