Norske Tom Wood satser enda større i hjemlandet

Publisert:

Del innlegg:

mickey
Foto: Truls Qvale/Pudder Agency

I 2013 startet Mona Jensen det norske merket Tom Wood, med utgangspunkt i kraftige ringer i sølv.

Tom Wood har vokst fort på tre år, og er nå langt mer enn et lite smykkemerket – de har blitt tatt inn i mange butikker både nasjonalt og internasjonalt, og omsatte i fjor for over 15 millioner kroner. Japan fikk raskt øynene opp for smykkene fra nord, og er i dag merkets største marked, representert i over 40 butikker rundt om i landet.

I fjor lanserte også Tom Wood sin første kleskolleksjon, både for kvinner og menn, som hele tiden var en del av planen, forteller Mona Jensen til Melk & Honning.

– Det har vært en fantastisk reise. Utmattende og givende på mange ulike måter. Det er utrolig å få bidra inn i et prosjekt og en merkevare som nå har fått aksept hos noen av de fremste butikkene i verden. Det å se sitt eget design solgt hos for eksempel Barneys i New York eller Liberty i London gjør meg ydmyk og stolt. Og jeg blir rørt og glad når jeg ser noen på gata som går i noe fra Tom Wood. Det er fremdeles like overraskende og stas, sier designeren.

Mickey.L.Grouped.White copyI fjor lanserte Tom Wood et samarbeid med kunstner John Andrè Hanøy, hvor de tok utgangspunkt i et av hans mest kjente verker, Mikke Mus-hodeskallen.

– Det er alltid gøy å kunne jobbe sammen med mennesker man liker samtidig som man har et faglig engasjement som går i samme retning. John Andrè er en slik person. Han inspirerer meg og da han takket ubetinget ja til å delta i dette samarbeidet åpnet det seg jo dører for oss begge, forteller Mona Jensen om samarbeidet.

Samarbeidet var kun tilgjengelig på den populære konseptbutikken Dover Street Market i London.

– Det hele var litt tilfedlig. Vi satt på showrommet vårt i Paris da den kreative direktøren til Dover Street Market kom innom. Han syntes ringene vi jobbet med var fantastiske og ønsket å ha dem med i en utstilling hos Dover Street Market i London to uker etter. Han fikk derfor 10 av de første ringene vi graverte sammen med noen håndlagde Mickey figurer fra John Andrè Hanøy.

Nå satser Tom Wood enda større i hjemlandet. Fra og med juni blir Mikke Mus-ringene også tilgjengelig i utvalgte butikker i Norge. Mona Jensen forteller at det er en liten og eksklusiv kolleksjon, hvor hver enkelt ring er håndgravert med et serienummer, som gjør at den føles unik og speiell.

I tillegg åpner de sin første egne butikk i hjemlandet i august i Kirkegata 20 i hovedstaden.

– Vi har mange planer framover, men tar ett skritt om gangen. Åpningen av vår første butikk i Oslo er en stor begivenhet for oss!

Screen Shot 2016-04-21 at 13.17.06
Foto via Instagram @tomwood___

 

Les også: På rømmen mot motedrømmen: Klesdesigner Edda Gimnes

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...