Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bør motehus som Chanel bli cancelled på grunn av historien?
Vi holder deg oppdatert på bransjen med 5 kjappe motenyheter. (Foto: Bertrand Rindoff Petroff/Getty)

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Scroll videre for ukens påfyll av motenyheter.

Ganni slutter med skinn.

Det danske it-merket har annonsert at de faser ut skinn – og går over til vegansk og plantebasert lær. Det siste Ganni-plagget i skinn er allerede produsert, og målet er at det innen 2023 blir helt slutt på skinn når det gjelder sko- og tilbehør også, ifølge danske Fashion Forum.

De nye veganske plaggene skal produseres av materialet Vegea, som rett og slett lages av blant annet vindrueskall som er til overs etter italiensk vinproduksjon, vegetabilske oljer og naturlige fiber fra landbruk.

Ifølge Fashion Forum, mener Ganni-grunnlegger Nicolaj Reffstrup at skinn er lønnsomt nå, men at det snart vil bli litt som «å røyke på TV». Ifølge Reffstrup, er utfasingen nødvendig for at merket skal nå sine egne CO2-mål, på grunn av høye nivåer av metan-utslipp fra kvegdrift.

Han innrømmer at det er en vanskelig avgjørelse, og særlig i en tid hvor det er mye skinn å finne på catwalken til de fleste store motehusene.

– Selv om det gjør vondt å utfase skinn fra et kreativt og kommersielt perspektiv, er det ingen fremtid i det, sier Reffstrup.

Startskuddet kommer i form av Gannis SS22-kolleksjon som kommer i butikk til våren, som ikke inneholder noe skinn når det gjelder plagg. I tillegg kommer det tre sko i nye Vegea.

Det aller siste skinnplagget fra Ganni er produsert. Fremtiden er plantebasert. (Foto: Yuliya Christensen/Getty)

Acne sitt eget magasin gjør comeback.

Det var en tid hvor Acne Studios hadde sitt eget motemagasin – Acne Paper Magazine. Det har gått syv år siden siste utgivelse, men nå har de bestemt seg for å relansere, ifølge Business of Fashion.

Tidligere redaktør og grunnlegger av magasinet, norske Thomas Persson, er nok en gang i spissen. Acne Paper gis ut av klesmerket, men skapes av en egen redaksjon.

Magasinet, som ble lansert av Acne Studios i 2005, skrev om litt av hvert innen mote, kunst, kultur og litteratur. Nå får magasinet både ny drakt og nytt fokus.

Ifølge Acne-sjef Mattias Magnusson, ble magasinet ikke avviklet av økonomiske grunner, men fordi bidragsyterne ikke ville at formatet skulle bli for repetitivt. Acne Paper skal nå henvende seg i større grad enn før til politikk og samfunn.

Business of Fashion skriver at interessen for magasinet har vedvart etter at det ble avviklet. Tidligere i år ble det publisert en bok med høydepunkter fra magasinet, som vi forresten ønsker oss, og etter bare et par dager måtte Acne trykke opp flere utgaver fordi det første opplaget ble utsolgt. Og førsteutgaven av magasinet kan man komme til å møte på i bruktsalg til prisen av bortimot tusen kroner.

Acne Paper gjør etterlengtet comeback. (Foto: Instagram @ateljealtmann)

I år satte Lindex Rosa sløyfe-rekord.

Lindex brukte oktober måned på en rekke Rosa sløyfe-innsamlinger. Blant annet hadde de en egen kapselkolleksjon bestående av loungewear, rosa shoppinghelg og solgte Rosa sløyfe-merch fra Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Denne gangen ble det ny rekord, ifølge Tekstilforum.

I år samlet de inn over 3,8 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen i Norge, av samlede 16, 6 millioner kroner fra Lindex totalt.

I snart 20 år har kleskjeden bidratt med 167,5 millioner kroner til kreftforskning gjennom lokale prosjekter knyttet til Rosa sløyfe. Av disse er over 40 millioner kroner samlet inn til aksjonen i Norge.

A$ap Ferg blir designer.

Rapperen fra hiphopkollektivet A$ap Mob, hvor blant annet A$ap Rocky også er med, lanserer nå merket sitt Devoni.

Faktisk, er det snakk om en relansering av beltemerket han opprinnelig startet opp i 2005. På den tiden balanserte han derimot både studier og jobb som vekter, og fikk ikke barndomsdrømmen til å gå opp.

– Jeg var annerledes på den måten at jeg var en svart gutt som vokste opp i Harlem samtidig som jeg så på moteshow hjemme, og fordypet meg i den verdenen. Det var ingen svarte, mannlige designere som Virgil Abloh å se opp til da. Jeg så på dokumentarer om designere som jeg så opp til, som Karl Lagerfeld og Yves Saint Laurent, men de kom fra en helt annen verden i mine øyne, sier rapperen til Business of Fashion.

De svarte, mannlige forbildene fant han derimot i musikken. I 2006 ble han med i Mob, og i 2013 fikk han utmerkelsen Rookie of The Year på BET Hip Hop Awards for debutalbumet Trap Lord.

Når han nå gjør et nytt forsøk i motebransjen, blir det først hos den London-baserte konseptbutikken Machine-A. Der vil beltene, som produseres av den samme familiestyrte New York-bedriften som sist, selges side om side med både nyere merker og etablerte merker som Paco Rabanne, Rick Owens og Y-3.

A$ap Ferg i fobindelse med lanseringen av eget merke, Devoni. (Foto: Instagram @asapferg)

Vogue utarbeider digital bærekraftsmerking.

En digital merkelapp som enkelt skal kunne gi kunder opplysning om et plaggs grad av bærekraft når man shopper på nett er under utvikling, ifølge Vogue. Denne merkingen skal hete The Impact Index, og er utviklet av Resposible Business Coalition, Accenture og Vogue, i samarbeid med en rekke store motenavn som Saks, Selfridges, Abercrombie & Fitch og Ralph Lauren.

Den grønne merkingen skal bli gjeldende for hele moteindustrien. Ved å klikke på merkelappen, skal du kunne få opp hvilke ulike bærekrafts- og etikkkriterier plagget møter.

Ifølge Vogue, kan det hende denne universale merkingen vil dukke opp på fysiske merkelapper i butikk også. Initiativet er et tiltak for at merker lettere skal kunne kommunisere sin innsats for miljø, etikk og bærekraft med kundene sine samt bidra til å akselerere nivået av bærekraft og åpenhet i hele bransjen.

Merkingeordningens foreløpige kriterie-kategorier er blant annet råmaterialer, dyrevelferd, kjemikaliebruk og utdanning og oppbygging. The Impact Index lanseres nesteår, men pilotversjonen testes allerede.

Vogue engasjerer seg for grønnere og mer etisk mote gjennom kommende, global merkeordning. (Foto: Instagram @voguemagazine av @mertalas @macpiggott)

Les også: Norsk mote er snart milliardindustri

Siste saker

Mest lest nå
Les mer