Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
1313 SELAH. Foto: Sebastian Rozanski
Foto: Sebastian Rozanski

1313 SELAH er et nytt Oslobasert klesmerke for gutta

– Vi kommer fra kulturen, vi lever kulturen, vi skaper kulturen.

Det hele startet egentlig for ti år siden. Tomás Silva og Duy Ngo gikk sammen for å starte noe eget. I en årrekke har de vært både venner og profesjonelle samarbeidspartnere. De har brukt mye tid på å diskutere estetikk og historiefortelling. Så kom Erik Spanne inn i bildet, og da begynte alt å falle på plass.

Etter lang fartstid i bransjen hvor guttene har jobbet for andre brands, vært med på deres suksess, fortalt deres historier, har de følt en trang til å skape noe personlig. Dermed ble 1313 SELAH skapt.

1313 SELAH er et nytt klesmerke for gutta, basert i Oslo.

Melk & Honning har tatt en prat de tre guttene bak 1313 SELAH.

De tre guttene bak 1313 SELAH. Fra venstre: Tomás Silva, Duy Ngo og Erik Spanne. Foto: Martin Rustad
De tre guttene bak 1313 SELAH. Fra venstre: Tomás Silva, Duy Ngo og Erik Spanne. Foto: Martin Rustad

– 1313 SELAH er et brand som forteller hvem vi er og hvor vi kommer fra. Det er vår historie, forteller Tomás Silva til Melk & Honning.

Silva forteller at 1313 SELAH er et høyst personlig prosjekt.

– Våre plagg, kolleksjoner og referanser, alt kommer fra våre egne liv. Det å vokse opp i Norge med innvandrerbakgrunn, det albumet du hørte ihjel på vei til skolen, hvordan våre favorittartister gikk kledd i musikkvideoer, ungdomsopprør og kriminalitet, meddeler han.

Inspirert av multikulturelle og musikalske innflytelser som har formet deres oppvekst, hedrer de dette gjennom klærne de skaper.

– Vår estetikk kombinerer overdrevne silhuetter flettet sammen med latino gatekultur og klassisk skreddersøm, forklarer Silva.

1313 SELAH er et høyst personlig prosjekt for Silva, Ngo og Spanne. Foto: Sebastian Rozanski
1313 SELAH er et høyst personlig prosjekt for Silva, Ngo og Spanne. Foto: Sebastian Rozanski

Hvordan er det å starte noe eget i 2023, med tanke på alt fokuset på bærekraft og woke-kulturen som herjer? 

– Det er mange her i bransjen som bruker bærekraft som et salgstriks. For oss er bærekraft en bærebjelke i hvordan vi strukturerer våre kolleksjoner, sier Duy Ngo.

1313 SELAH bruker deadstock materialer i kolleksjonene sine, samt at de kun jobber med leverandører som holder høy standard i arbeidsvilkår for de ansatte.

For å bekjempe overproduksjon er deler av kolleksjonen Made to Order, der de syr plaggene og gjør små produksjoner her i Norge. 

– Flere av våre spesielle Made to Order-produkter er også sydd av Lan, moren min. Hun har jobbet som syerske store deler av livet. Det betyr ekstra mye for oss, forteller Ngo.

Woke-kulturen er ikke noe 1313 SELAH forholder seg til når de designer klær.

– Vi designer klær for å uttrykke oss selv og våre meninger, vi er et klesmerke med sterke meninger og vi er ikke redde for å blø for saker vi bryr oss om, forklarer Erik Spanne.

1313 SELAH bruker deadstock materialer i kolleksjonene sine. Foto: Sebastian Rozanski
1313 SELAH bruker deadstock materialer i kolleksjonene sine. Foto: Sebastian Rozanski

1313 SELAH sin første kolleksjonen består av 13 kjerneprodukter. Alt fra t-skjorter og hettegensere til lange skinnjakker, cashmere ullkåper og blazere, som sammen legger fundamentet for brandet.

Overdrevent store hvite t-skjorter som blandes med baggy dressbukser, eller blodrød denim sammen med en skjør, sort blondetopp. De liker å leke med kontraster i klær.

– I den første kolleksjonen møter det maskuline det feminine, det mørke møter det lyse, det elegante møter det røffe, sier Spanne.

En lang skinnjakke er en del av den første kolleksjonen. Foto: Sebastian Rozanski
En lang skinnjakke er en del av den første kolleksjonen. Foto: Sebastian Rozanski

Den første kolleksjonen har fått navnet FIRST COMMUNION, og er inspirert av Silva sin oppvekst mellom Chile og Norge med katolisismen som et slags kulturelt bakteppe.

For 1313 SELAH er den religiøse symbolismen også kulturhistorisk, det handler om mer enn religion, og er en fortelling om kulturarv og identitet.

– Åndelig sett symboliserer en første nattverd starten på en åndelig vei inn i voksenlivet. For oss representerer dette en ny start, vår første kommunion, forklarer Spanne.

Den første kolleksjonen har fått navnet FIRST COMMUNION. Foto: Sebastian Rozanski
Den første kolleksjonen har fått navnet FIRST COMMUNION. Foto: Sebastian Rozanski

Det er et trangt nåløye å skulle lykkes kommersielt med klesdesign i Norge. Hva tenker dere om det? 

– Vi føler at det norske markedet mangler et brand som oss. Når man ser på Skandinavia finnes det flust av brands som gjør nisjé til big business, sier Spanne.

For 1313 SELAH vil mesteparten av fokuset være på utlandet.

– Vi ønsker å finne folk der ute som deler vår sensibilitet, uten at vi trenger å gå på kompromiss på design, meddeler Spanne.

Silva forteller at de skal bygge et brand som ikke bruker kultur som en krykke for å selge klær.

– Vi kommer fra kulturen, vi lever kulturen, vi skaper kulturen, påpeker Silva.

1313 SELAH skal bygge et brand som ikke bruker kultur som en krykke for å selge klær. Foto: Sebastian Rozanski
1313 SELAH skal bygge et brand som ikke bruker kultur som en krykke for å selge klær. Foto: Sebastian Rozanski

Guttene designer på mange måter klær for seg selv.

– Målgruppen vår vil naturligvis være mennesker som deler vårt syn på livet og estetikk. Kunden vår er fryktløs og opprørsk, med autentisk stilsans og kvalitetsbevisst, forteller Spanne.

På nyåret går turen til Paris.

– Der skal vi vise neste kolleksjon til internasjonale innkjøpere. Vi håper på å få åpnet noen dører internasjonalt allerede til neste sesong, avslutter Ngo.

Les også: Har du hørt om gjenbrukbare øyemasker?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer