Nytt norsk merke entrer skjønnhetsbransjen.
For en måned siden lanserte Pernille Burkhalter skjønnhetsmerket dayti skin cult, og produktet dayti, som er gjenbrukbare øyemasker. Målet er å redusere plastbruken i skjønnhetsbransjen, og at gjenbrukbare øyemasker skal erstatte engangsøyemasker.
Lanseringen har blitt tatt godt imot, og nå starte jobben med å overbevise folk om at dette er the next big thing.
Pernille Burkhalter, grunnleggeren av dayti skin cult, kan fortelle til Melk & Honning at folk synes dette er et spennende produkt.
– Dette er et nytt produkt som ingen har vært borti tidligere. Veldig mange synes det er et spennende produkt, og er overrasket over hvor er deilig det er å ha øyemaskene på seg.
– Øyemaskenen blir nærmest en del av hunden. De er mye tynnere og mykere enn folk tror, forteller Burkhalter til Melk & Honning.
Dayti er laget av 100 prosent medisinsk silikon og er kan kombineres med produktene du allerede elsker. På den måten kan du skreddersy din egen hudpleierutine etter dine behov, om det så er trøtte, hovne øyne eller aldringstegn.
Burkhalter vil gjøre dayti øyemasker til en del av din daglige hudpleierutine, de trenger ikke kun brukes for spesielle anledninger.
– Øyemaskene bruker jeg gjerne to ganger om dagen. Jeg har et behov for dayti på morgenen, siden jeg ofte er hoven. Så bruker jeg de mot kvelden igjen, hvis jeg skal ut av døra. Da bruker jeg de gjerne for å få finere linjer og for at sminken skal legge seg lettere, sier Burkhalter.
Hvorfor skal folk velge gjenbrukbare øyemasker fremfor engangsøyemasker?
– Med dayti kan du skreddersy dine egne øyemasker. Du er ikke avhengige av ulike øyemasker til enhver anledning, du kan kombinere de med produktene du allerede har på badet. Sliter du med tørr hud, kan du bruke en egnet krem under dayti for akkurat det.
– Den medisinske silikonen forsegler produktet og hindrer fordamping, noe som vil gjøre at ingrediensene penetrere huden dypere – og du vil få mer ut av produktene dine, forklarer Burkhalter.
Idéen til øyemaskene fikk hun etter fem år med små barn og lite søvn.
– Øynene mine så alltid trette og slitne ut – og i en jobb hvor jeg holdt mye foredrag ble jeg avhengig av øyemasker for å kunne møte dagen med selvtillit, forteller Burkhalter.
Hun er tidligere utdannet hudpleier og er over gjennomsnittet opptatt av gode produkter som gir resultater, samtidig som det å bli mor har gjort at hun søker etter mer bærekraftige løsninger for barnas fremtid.
Grunnleggeren har også jobbet med produktutvikling og merkevarebygging i Orkla, og er godt kjent med hele verdikjeden og kombinasjonen av merkevarebygging.
Komboen av Burkhalter sin kompetanse på hud og merkevarebygging, samt et ønske om mer bærekraftige løsninger, ble starten på dayti skin cult.
– Etter at jeg ble mamma har jeg blitt mye mer bevisst på miljøet. Skjønnhetsindustrien har kanskje sluppet billig unna, i forhold til klesindustrien, mener Burkhalter.
– Det er mye bruk og kast i skjønnhetsindustrien, som for eksempel øyemasker. Derfor har det aldri vært aktuelt å lansere et produkt som ikke bidrar til å gjøre skjønnhetsindustrien grønnere.
Hva er det du gjør som gjør at øyemaskene til dayti skin cult er bærekraftige?
– For det første så er de gjenbrukbare. Daity øyemaskene er holdbare i over ett år, og kan brukes opptil flere ganger om dagen – hvis du bruker de riktig. Alt av produktet, oppbevaring og forpakning, er også resirkulerbart, sier Burkhalter.
Riktig bruk av de gjenbrukbare øyemaskene er å vaske de med mild såpe etter bruk. La de tørke, før du plasserer de tilbake i tinnboksen som følger med produktet. Tinnboksen kan brukes til noe annet etter endt bruk, eller resirkuleres.
Skjønnhetsindustrien kan bidra til et skjønnhetspress, men det ønsker ikke Burkhalter å være en del av.
– Jeg er selv en trøtt småbarnsmor, og ønsker ikke å gi folk dårlig samvittighet for trøtte øyne.
Burkhalter tror på kraften i god hudpleierutine, og hun tror på kraften i en god øyemaske. Hvis folk tar vare på seg selv, vil de ha mer energi til å ta vare på omgivelsene sine.
– Det handler om å føle seg bra, og det handler om å sette av tid til seg selv – gjerne med selvpleie og øyemasker, avslutter Burkhalter.
Les også: Slik passer du på huden din i høst