Hva er det med denim som gjør det så evig aktuelt?
Sesongens fashion weeks nærmer seg slutten med Paris som den siste av de fire store denne våren, og selv om stadig flere viser i sesong, noen også etter see now, buy now-konseptet, er det ikke til å komme utenom at størsteparten fortsatt viser etter den tradisjonelle motekalenderen for et halvår frem i tid, altså for FW18. Spoler vi tilbake til i fjor høst og moteukene for SS18 – altså for sesongen vi er i nå – var denim blant trendene vi så på catwalken hos flere av de store designerne og motehusene som for eksempel Tom Ford, Max Mara, Tibi og Dior. Denim virker å være trenden som nekter å dø. Den kommer tilbake sesong etter sesong – riktignok i mer eller mindre nye utgaver. «Tonight I’m feeling fine ‘Cause I heard that denim’s back in style», sang Turboneger i sangen «Fuck The World». Hva er egentlig grunnen til at denim virker å være motens holy grail?
Kjært barn
Kjært barn har som kjent mange navn. Men hva er det egentlig som skiller denim fra jean? Og hva med det norske dongeri – og olabuksa? Eller er det rett og slett bare flere ord for det samme? Både og. Jean er amerikansk, og betegner et ensfarget grovt og kraftig stoff – tidligere vevd av bomull. Denim er fransk for «de Nimes» som betyr «fra Nimes» – en by i Frankrike. Denim er det samme som dongeri, og betegner et kraftig bomullsstoff. Ordet dongeri er forøvrig fra engelske «dungaree» – som igjen stammer fra hindi. Det norske olabukse stammer fra tiden like etter andre verdenskrig, og ble brukt om bukser som var laget av dongeri eller annet kraftig og slitesterkt stoff. Det var Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS som var opphavsmannen til ordet olabukse. Han laget buksene for unge gutter, og håpet å gjøre dem populære ved å knytte navnet til ola-betegnelsen fra uttrykket Ola nordmann – populært brukt om den typiske nordmannen. Og det er nettopp jeansen – eller olabuksa om du vil – som er kanskje den mest interessante i historien om denim.
Fra work wear til designer-jeans
Det heter at jeansen slik vi kjenner den i dag, først ble født 20.mai 1873. Det var nemlig da Levi Strauss, grunnleggeren av Levi’s, tok patent på ideen om å sette inn metallklinker på lommene og smekken på buksene for å gjøre de mer slitesterke. (Det er også utgangspunktet for den ultimate clickbait-artikkelen som kan publiseres minst én gang i året: «Derfor har jeansen de små knappene».
1920-30: Jeans blir populære både blant cowboyer, minearbeidere og andre som trenger arbeidstøy som tåler en støyt. 1930-tallet er også tiåret da Vogue for første gang har en modell med jeans på coveret.
1950: Jeans får for alvor fotfeste i moteverden, mye takket være popkulturikoner som James Dean og Marlon Brando. Men jeans blir sett på som noe opprørsk og uønsket, og blir forbudt mange steder. Det stopper imidlertid ikke folk fra å bruke det. Kanskje snarere tvert imot.
1960: Med hippie-bevegelsen blir jeans mer vanlig for kvinner. Blåjeansen blir for mange et symbol på frihet – og ikke minst likestilling mellom kjønnene.
1970: Trenden fortsetter med sexsymboler som Farrah Fawcett og Laurent Hutton som begge sverger til jeansen.
1980: Designer-jeansen blir født. Blant de første er Calvin Klein med da 15-år gamle Brooke Shields som kampanjemodell.
1990: Jeansen blir mer casual igjen – blant annet med den sterke påvirkningen fra hip hop der nettopp jeans står sterkt.
2000: Pop-stjerner som Britney Spears og Christina Aguilera tar over med den lavt kuttede jeansen – for ikke å snakke om skinny-jeansen som holder seg gjennom hele tiåret.
2010: Flere jeans-styles gjør seg gjeldende i motebildet igjen, blant dem både flare, bootcut og boyfriend samt dagens mom jeans og passformer med medium til høyt liv, løs passform og rett, cropped eller tapered leg. Skinny-jeansen får en velkommen pause – inntil videre.
2018: nye aktører og back to basics
Denim, og kanskje spesielt jeansen, fortsetter å stå sterkt også i 2018 – både på og utenfor catwalken. Og det er mange om beinet. For det er ikke lenger sånn at klassiske jeans-merker som Levi’s, Lee, Wrangler og Diesel har monopol på denim. Snarere tvert i mot. De blir i stadig større grad utfordret av nye merker, men også både kjedebutikker og high-street som lanserer egne denim-kolleksjoner – mange med klar filosofi om å ta det hele tilbake til utgangspuntet. Ta tidens tegn i betraktning; i en jungel av ulike styles, fits og vasker satser stadig flere på mindre kolleksjoner med begrenset utvalg og færre valgmuligheter. Kanskje er det akkurat det vi trenger?
Se bare på svenske Acne Studios som i fjor lanserte «Blå Konst»; denim-kolleksjonen bestående av tre jeans-modeller i tillegg til denim-jakker og accessories – inspirert av der det hele startet, nemlig med 100 par jeans som ble delt ut til venner av huset.
Også norske Tom Wood, som på få år har utviklet seg fra å være et tilbehørsmerke aller best kjent for sine signet-ringer til et fullverdig klesmerke med sterkt fokus på nettopp denim, gjorde det forholdsvis enkelt da de lanserte sitt første denimprosjekt for et knapt år siden med basedenim i tillegg til mer unike plagg med inspirasjon fra både vintage denim og work wear.
Andre med et sterkt jeansfokus, men med mer vekt på selve trendaspektet er for eksempel high street-kjeden Weekday som denne våren lanserer sin jeanskolleksjon inspirert av 90-tallet med en minimalistisk tilnærming til vintage-jeans og rådenim med løse passformer og høye midjer i farger som bleket og lyseblå.
Også nye merker popper opp – et av dem svenske Jeanerica med Whyred-skaperne Lena Patriksson, kvinnen bak Patriksson Communication, og Jonas Clason som i mange år designet for Acne og som er en av designerne bak tilbehørsmerket ATP Atelier, i spissen. Inspirert av kjærligheten til denim retolker de den amerikanske blåjeansen fra et europeisk designperspektiv med det som skal være den den perfekte 5-lommers-jeansen, i tillegg til andre baseplagg som denimjakker, t-skjorter, long sleeves og strikk.
Back to basics, med andre ord – og tar du tipsene fra catwalken denne sesongen kan du skru tiden tilbake til sent 90-tall tidlig 2000 med stikkord som skreddersydd, selvage, double denim og detaljer.
Her er noen av våre favoritter akkurat nå:
1/ Tom Wood SS18 Oslo Runway 2/Acne Studios Log Indigo kr 1995 3/Weekday Row Sky Blue Jeans kr 499
4/SW001 Slim fit Blue Rinse fra Jeanerica kr 1295 5/BW009 Boyfriend jeans Lt.Vintage fra Jeanerica kr 1695 6/Rag & Bone Jean Lou Crop via Yme kr 1899.
7/Burbery High-rise wide-leg jeans via Net-a-porter ca kr 4225 8/A.P.C Jeans Standard Indigo via Ensemble kr 1900.
Åpningsbilde: Tom Ford, Dior og Tibi SS18 via Vogue.
Les også: Vårens trender: plastikk