Bilde via Instagram @versace

Var moteøyeblikket alle snakker om bare et eneste stort PR-stunt for Google?

J. Lo dukket opp på Versace-catwalken i samme kjole som for 20 år siden.

I går var moteuka i Milano i mål. Blant merkene som viste frem sine nyeste kolleksjoner var erkeitalienske Versace, som holdt et storslagent show sent fredag.

Til manges store overraskelse dukket Jennifer Lopez opp på catwalken iført en kjole som var klin lik den hun hadde på seg under Grammy-utdelingen i 2000. På den tiden gikk bilder av superstjernen iført den tynne, grønne kjolen med voldsom utringning så nært viralt som det var mulig – pre-sosiale medier. Den var også grunnen til at Google i sin tid skapte Google Images.

Bildene av J.Lo, som fylte 50-tidligere i sommer, iført samme kjole i 2019 gikk faktisk viralt. Men nå viser det seg av det hele var et PR-stunt signert Google.

Det er Business of Fashion som mandag kan melde at markedssjefen for Google, Vincenzo Riili, i et blogginnlegg avslører at teknologigiganten hadde valgt å «gjenforenes» med Donetalla Versace for å «feire at det er nesten to tiår siden dette ikoniske øyeblikket i motehistorien – og Googles historie».

Les også: Jennifer Lopez avslører sine skjønnhetstriks

Se dette innlegget på Instagram

Debuting in the Spring-Summer 2000 Collection, the Jungle print dress worn by @jlo at the Grammy Awards that year, garnered international attention. Millions of people took to the internet to see Jennifer in the legendary dress, making it one of the most popular search queries for Google at the time. The epic red-carpet look, and the excitement it created, inspired the team to create Google Images. This season Versace and Google collaborate to celebrate twenty years of the legendary moment in both fashion and Google history. #VersaceSS20 #MFW

Et innlegg delt av Versace (@versace)

Ifølge en talsperson for Google var det Versace som kom med forespørselen om å samarbeide om motevisningen. Dette var de tilsynelatende interessert i, og det hele resulterte i et – ifølge Business of Fashion – «markedsføringskupp», for begge parter.

Forskjellige Google-programmer og virtual reality-innovasjoner var dessuten blitt brukt til å både lage invitasjonene og dekorere lokalet. Versace benyttet seg også av Google stemmeaktivering i løpet av showet.

Like før J. Lo entret scenen proklamerte Donatella: «Okay Google, show me the real jungle dress».

Les også: Husker du denne? Her er historien bak Jennifer Lopez sin Juicy Couture-tracksuit