– Å havne på coveret av Vogue etter ikoner som prins Nikolai, Helena Christensen og Alicia Vikander er selvfølgelig stort, mener norsk modellagent.
I juni 2020 ble det kjent at verdens mest kjente motemagasin ville få en skandinavisk utgave. Nesten ett år senere var store deler av redaksjonen satt, med fire nordmenn blant de ansatte; Rawdah Muhamad, Celine Aagaard, Marianne Theodorsen og Betty Bachz.
Da førsteutgaven av magasinet kom ut i september 2021, ga Melk & Honning moteteoretiker Pia Henriksen i oppgave å anmelde det. Hun kalte det «nesten stereotypisk korrekt der det må, men til fingerspissene gjennomført».
I våres ble det kjent at alle de fire nordmennene sluttet. Muhamad uttalte i den forbindelse at magasinet «ikke holdt den standarden hun mente Vogue bør ha». Da Melk & Honning møtte sjefredaktør Martina Bonnier i forbindelse med magasinets ettårsjubileum i september ønsket hun ikke å kommentere det.
På spørsmål om hvorfor det ikke hadde vært noen nordmenn på forsiden av magasinet, lettet hun likevel litt på lokket.
– Det er en hemmelighet, men det kommer veldig snart…
Ifølge henne var det en «interessant og aktuell person fra Norden.
Sent tirsdag ettermiddag slapp nyheten.
Hele tre nordmenn figurerer på coveret av Vogue Scandinavia sin splitter nye oktober/november-utgave.
 
Den norsk-somaliske toppmodellen Ceval Omar er i fokus, omkranset av blant andre it-fotograf Jacqueline Landvik og modell og kunstner Inti Wang.
Omar har hatt stor suksess i den internasjonale modellbransjen. Hun var den første svarte transpersonen som ble booket av britiske Vogue, har blitt hanket inn i skjønnhetskampanjer for YSL og Charlotte Tilbury, av Off-White og Mugler og figurert på store reklameplakater for Dolce & Gabbana.
Omar har også vært på forsiden av norske og danske ELLE.
 
Med taglinen ‘Ceval and her sisters’ har hun med seg et knippe av sine aller beste venner innen LGBTQIA+-miljøet på coveret.
Bildene er tatt av romanske Dan Beleiu.
Ifølge intervjuet – ført i pennen av digital redaktør for Vogue Scandinavia Allyson Shiffman – var dette Omar sin egen idé.
Hun skal ha sendt over et bilde tatt av Peter Lindbergh for Vogue på 90-tallet, der datidens mest legendariske modeller stod side om side, og ønsket at det skulle være inspirasjon for shooten – men i en oppdatert versjon, med større mangfold og flere transpersoner. Landvik er også en transkvinne, mens Wang har en ikke-konform holdning til kjønn.
 
– Det kunne ha vært en egen feiring bare av meg. Men jeg ønsket å hylle alle de ulike versjonene av meg som gjør plass til meg her i verden, akkurat som jeg gjør plass til de. De fortjener en hyllest og lyskasteren rettet mot seg, forklarer Omar i intervjuet.
På spørsmål fra Shiffman om hun kan beskrive bestevenninnen, sier Jacqueline følgende:
– Du vet når homofile sier «She is the moment?». Vel, Ceval er bokstavelig talt det.
– Å havne på forsiden av Vogue etter ikoner som prins Nikolai, Helena Christensen og Alicia Vikander er selvfølgelig stort. Og det er ikke tvil om at for en modell så er et Vogue-cover ekstremt verdifullt, forteller Jonas Mangerud hos Heartbreak modellbyrå til Melk & Honning.
– Men det mest spesielle er at hun er gitt slik en boltreplass. De serverer samtidig en historie mange trenger å høre, fortsetter han.
Mangerud håper mange kjøper magasinet og leser hennes historie.
Mandag denne uka ble det også kjent at Omar er blant modellene i Victoria’s Secret sin nye globale kampanje. Der er hun blant annet sammen med storheter som Bella Hadid og Paloma Elsesser.
– Gjennom de siste tiårene har VS vært regnet som en av de største tingene man kan gjøre som modell. De ble så tvunget til å legge om kursen litt for å tilpasse seg «den nye tiden», forklarer Mangerud.
– Og det beviser de jo til gangs med denne nye kampanjen.
Han mener at om man spør modeller, har nok mange fremdeles Victoria’s Secret øverst på lista over kampanjer man ønsker seg.
– Og det er fremdeles bare en håndfull nordmenn som har jobbet for dem, avslutter han.
Les også: Sara og Ida deler sine høydepunkt fra moteuka i Paris
