Logomania i omgivelser som er perfekte for Insta-feeden.
Ledende motehus har for lengst omfavnet både skjønnhet- og interiørbransjen. Med egne linjer som produserer alt fra parfymer og sminkeprodukter, til kolleksjoner med duftlys, coffee table-books og møbler, tjener merkene gode penger.
For et noe rimeligere – og kanskje hakket med Instagram-vennlig – har flere motehus også skaffet seg egne kafeer eller restauranter. Disse er åpne for alle, og du finner du gjerne i motemetropolene eller på populære feristeder.
Her er selvfølgelig ingenting overlatt til tilfeldighetene. Motehusets logo går som regel igjen i både kaffe, kaker og interiør. Omgivelsene er så vakre at det nærmest er umulig for motefansen å ikke poste noe på sosiale medier. Hashtag gratis PR.
Jacquemus i Paris
Da Galeries Lafayette åpnet sin splitter nye butikk på Champs-Élysées tidligere i år, var det med en helt egen food court i kjelleren. Her åpnet designeren Simon Porte Jacquemus – som står bak det voldsomt mye omtalte it-merket Jaquemus – sin første kafé, Café Citron.
Til forskjell fra andre motekafeer er Jacquemus’ langt fra like logo-tung. Café Citron er blitt til sammen med den franske kultrestauranten Caviar Kaspia. Interiøret i kafeen er i tro Jacquemus-ånd med enkle trebord, solblekede terrakotta-potter og sitrontrær.
På menyen finner man blant annet toast med hjemmelaget syltetøy, bløtkokte egg, middelhavsgrønnsaker, sardiner, hjemmebakt brød, franske oster og sitronterter.
Fendi i London
Skal du en tur til London i sommer kan du besøke det ikoniske varehuset Harrods, og ta en pause i femte etasje på en pop up Fendi-kafé.
I juli og august holder kafeen åpen i et lokale med dobbel F så langt øyet kan se. Alt fra kaffe og kaker, til bord og vegger er nemlig dekket av Fendis logo.
Dior i Saint-Tropez
Er du på ferie på den franske rivieraen, nærmere bestemt i Saint-Tropez er Dior-butikken et fint sted for lunsj, enten du skal shoppe eller ei. Butikken har nemlig en vakker hage hvor du i restauranten Dior Des Lices kan sette deg ned for å nyte en bellini eller en liten matbit. Alt fra kaffe, kaker og toast er selvsagt pyntet med motehusets egne logo.
Les også: Balenciaga har hanket inn ekte parisiske kjærestepar til ny kampanje
