«Jeg synes det er ekkelt at enda en rik, hvit kjendis approprierer meksikansk kultur»
Storesøster Kim Kardashian har shapewearmerket Skims og KKW Beauty og KKW Fragrance, lillesøster Kylie er skjønnhetsmogul med sitt Kylie Cosmetics og verdens yngste selvskapte dollarmilliardær, Kourtney driver nettstedet Poosh og Khloé er Khloé. Alle har sine egne businesser.
Kendall Jenner har imidlertid nøyd seg med å bare være en av verdens mest populære modeller, i tillegg til å drive livsstilsmerke sammen med Kylie og gjøre diverse designersamarbeid. Frem til nå.
Nylig lanserte 25-åringen sin egen tequila-linje. Den har ikke blitt godt tatt imot.
Kjent for å gå sine egne veier, slapp toppmodellen nylig den overraskende nyheten på Instagram. Innlegget har i skrivende stund har fått over 5 millioner likes og 32 tusen kommentarer. I posten er blant annet en video hvor Kendall utpeker sin egen tequila som den beste i en smaksblindtest.
«I nesten fire år har jeg vært med på en reise for å lage den beste tequilaen. Etter dusinvis med blindtester, besøk til destilleriet vårt og vært med på smakskonkurranser anonymt og VUNNET… 3,5 år senere tror jeg vi har klart det! Dette er det vi alle har drukket det siste året, og jeg gleder meg til at alle andre kan få tak i denne og nyte den like mye som vi gjør», skriver Kendall Jenner i Instagram-posten.
Nå ser det ut til at Kendalls tequiladebut har provosert mange i kommentarfeltet. Motenyhetsplattformen Diet Prada kunne i går melde om flere sinte kommentarer – blant annet beskyldninger om kulturell appropriasjon. Flere av kommentarene har mange hundre likes.
«Herlig, enda en hvit person som blir enda rikere på bekostning av vår kultur. Så nå kommer våre små, familieeide tequila-bedrifter til å miste business fordi det blir trendy å kjøpe fra Kardashian-familien. Hvorfor kan hun ikke holde seg til Whisky eller hva enn hennes kaukasiske bakgrunn er… Så trist», lyder én kommentar.
«Her er vi igjen, enda en utlending som kommer til Mexico og utnytter små, navnløse lokale produsenter ved å betale dem ett prosent av deres faktiske profitt», skriver en annen.
«Tequila-produksjon er tradisjonelt sett en familiebedrift i Mexico. Jeg synes det er ekkelt at enda en rik, hvit kjendis approprierer meksikansk kultur, og våger å tenke at man lager den bedre enn meksikanere», lyder en tredje.
«Du kan ikke engang uttale «tequila» riktig, men du prøver likevel å appropriere en meksikansk drink. Wtf. Dette er latterlig fornærmende», skrives det.
Tequilaen til Kendall, som har fått navnet 818, er en håndlaget tequila laget på 100 prosent blå agave, fra Jalisco i Mexico. Den har vunnet flere priser allerede, blant annet i World Tequila Awards.
Tequila-trend blant kjendiser
Kendall Jenner er langt fra den første kjendisen som har hoppet på tequila-toget. Derimot er det tydelig at det er mennene som leder an tequila-trenden.
George Clooney startet et tequila-merke sammen med en venn i 2013 – og solgte det i 2017 for en billion dollar. Dwayne ‘The Rock’ Johnson lanserte egen tequila i fjor. Justin Timberlake kom på banen med merket sitt i 2009. Michael Jordan og fire andre NBA-eiere lanserte tequilaen Cincoro i 2019. Forbes skriver at denne er en av verdens dyreste tequilaer i dag. Samme året, ble DJ-duoen bak The Chainsmokers medeiere i tequilamerket JaJa Tequila. I tillegg kom Nick Jonas med sin tequila – en såkalt bærekraftig variant.
Ved nettsøk på disse mannlige kjendisenes tequila er det ikke mangel på større saker om selskapenes profitt eller historien bak idéen, laget av store magasiner som Forbes og Refinery 29. Det er lite fokus på mennenes forkunnskap til tequila. Det på tross av at The Rock sa til CNBC at han ikke kan noe om tequila og «lærer på veien». Det dukker heller ikke opp noe om kulturell appropriasjon.
Merket til Kendall lanserte Instagram-profilen sin 8. februar, og har allerede over 200 000 følgere. Hva navnet står for og når det blir mulig å få tak i spriten, er imidlertid usikkert. Merket sier selv: «stay tuned».
Les også: Har Kendall fått seg kjæreste? Ser slik ut
Les også: Her er Kardashian-Jenner-familiens mange merkevarer