Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Taxi-sjåfører fra hele verden er modeller for denne nye kampanjen

Se de søte bildene og filmsnuttene.

Det siste halvåret har flere av verdens aller største motehus helt tydelig forsøkt å tenke nytt når det kommer til kampanjene. Balenciaga lot seg inspirere av paparazzi-fotografier og kjørte ut bilder der modellenes poseringer sa høyt og tydelig «No photos!», mens Kanye West valgte på sin side å la alle i Yeezy-kampanjen være direkte kloner av Kim Kardashian.

Nå er det relanserte Helmut Lang som kaster seg på denne bølgen; I sin nyeste kampanje har de valgt å la taxisjåfører fra hele verden figurere i kampanjen fremfor modeller.

Etter å ha så godt som rult moteverdenen på 90-tallet med sine minimalistiske looks, ble merket satt på pauseknappen i 2005. Frem til nylig gikk fashionistas med ambisjoner om å se like clean og nineties ut som Carolyn Bessette Kennedy og andre mann av huse etter vintage Helmut Lang. Men, i fjor sommer ble det kjent at merket ville dra en fugl føniks og gjennoppstå fra moteasken.

Dazed and Confused’s sin sjefredaktør, Isabelle Burley, gikk inn i rollen som ‘Editor-in-residence’, og hadde ansvaret med å plukke ut designere som skulle gjøre enkelt-kolleksjoner for merket, i tillegg til det overordnede kreative ansvaret. Den første designeren de valgte ut var Hood by Air sin Shayne Olivier, som viste sin kolleksjon under moteuka i september.

Helmut Lang, som før Millenniumsskiftet var en av de virkelige «høydarene» under New York Fashion Week, har alltid latt seg inspirere av den pulserende amerikanske metropolen.

Allerede i desember valgte de derfor å fronte en av byens viktigste spillere; nemlig de som kjører de gule taxiene. 

Les også
Vi har testet bronzeren som går viralt på Tiktok

Det er denne koselige tradisjonen de fører videre når de nå har valgt å vise fram et knippe taxisjåfører fra hele verden. Se en av de overraskende søte filmsnuttene her:

Hong Kong taxi drivers for Helmut Lang by @alexleese and @luke_guy_fi Global Taxi capsule coming soon

Et innlegg delt av HELMUT LANG (@helmutlang)

 

Plaggene de bærer er en kapsel-kolleksjon som har taxi som tema – en slags appropriering man kanskje heller kunne forventet seg av et merke som Vetements. Alt er tilgjengelig gjennom merkets hjemmeside, og prisene ligger på mellom 1450 og 2089 kroner.

I januar ble det forøvrig kjent at Mark Howard Thomas hadde gått inn som sjefdesigner for Helmut Lang sine herrekolleksjon. I tillegg hadde Isabelle Burley blitt erstattet av Alix Brown, tidligere feature redaktør hos W Magazine.

Grunnleggeren av merket, Helmut Lang, lever et rolig, tilbaketrukket kunstnerliv i Hamptons, og er ikke med på laget. Han har faktisk heller ikke uttalt seg i forbindelse med relanseringen.

Det er enda ikke kjent hvilken gjestedesigner som vil designe merkets neste kolleksjon.

Bilder: Via Papermagazine.com, i-d.com

Les også: Tar grep for å redde New York Fashion Week

Siste saker

Mest lest nå
Les mer