ben gorham. foto getty images
Ben Gorham. (Getty Images)

Svensk duftfavoritt utvider med sneakers og dresser

Vises under moteuken i Paris.

Det er nærmest umulig å ikke ha fått med seg det svenske kultmerket Byredo. De minimalistiske parfymeflakongene har gjennom flere år vært over alt på sosiale medier, og parfymene og duftlysene deres har blitt favoritter blant menn og kvinner over hele verden.

– Jeg er glad for at folk kjøper parfymene mine og at de deler bilder av de. Produktene mine er veldig enkle og det var aldri meningen at de skulle bli så populære på Instagram. Det hele kom som en stor bølge, men jeg er glad for å se det. Det gir meg et inntrykk av hvordan disse menneskene er og hvem som kjøper produktene mine.

Det uttalte Byredo-grunnlegger Ben Gorham til Melk & Honning i juni 2018. På den tiden var det bare knappe året siden Gorham og Byredo hadde utvidet sortimentet med skinnvesker.

Nå blir produktsortimentet utvidet igjen. Denne gangen med sneakers og dresser. Det skriver Business of Fashion.

Lanseringen av produktene vil skje allerede nå under moteuken for menn i Paris.

Klare basketball-referanser

Med navnet Byproduct lanserer Ben Gorham en kolleksjon med skreddersydde dresser og basketball-inspirerte sneakers.

Mens verdens moteøyne er rettet mot Paris og moteuken for menn vil Byredo vise de første produktene fra Byproduct. Kolleksjonen med dresser kommer i ti plagg. Disse er designet av Gorham, men vil bli skreddersydd hos Stockholm-baserte A. W. Bauer & Co. Dressene blir først klare for bestilling en gang til høsten, mens sneakersene kommer i butikk fra september.

sneakers fra byproduct, en ny kolleksjon fra Byredo og Ben Gorham.
Byproduct sneakers. Foto: Produsenten

At sneakersene er basketball-inspirert er langt fra tilfeldig. Gorham har nemlig tidligere hatt en karriere som basketballspiller. Presentasjonen signert Byredo under moteuken vil gjenskape en NBA-kamp i en gymsal i Paris.

Om den nye kolleksjonen uttaler Gorham følgende til BoF.

Les også
Sommerens største trend: Dette er våre favorittplagg

«Byredo er et produkt som ble til etter en basketball-karriere som feilet, så det har vært en følelsesmessig prosess. Jeg var basketballspiller mesteparten av livet mitt, og nettopp dette gjorde at jeg ble kreativ og en gründer. Dette prosjektet handler om å bygge bro mellom de to verdenene».

«En stor del av Byredos DNA er å fortelle historier. Jeg brukte mange år på å bygge en plattform og en bedrift for å kunne uttrykke ideene mine på en veldig klar måte. Vi har kommet til det punktet hvor vi har en blomstrende sterk virksomhet som gjør at vi kan investere i fortellingen».

Les også: Store endringer for Oslo Runway

Siste saker

Mest lest nå
Les mer