Stress med ny butikk – se bilder og les om den nye satsningen

Stress har siden midten av 90-tallet tilbudt sneakers til alle som er opptatt av å sko seg med trendy og komfortabelt fottøy. I dag består Stress av to butikker i Oslo sentrum,  samt nettbutikk som startet allerede i 1999.

Forrige uke åpnet Stress sin nye butikk i Kirkegata 34 – bare steinkast unna Oslos nye shoppingstrøk rundt  Prinsensgate. Tidligere har filialen ligget i Karl Johan, men som leiekontrakten gikk ut valgte de å flytte butikken til sidegaten.

– Stress startet jo i en sidegate. Vi har ikke noe i mot Karl Johan som en handlegate, men det passer oss veldig godt å ligge bak Karl Johan, forteller eier og driver Erik Schjetne.

Butikken har vært i planleggingsfasen i omtrent ett år og gjennomgått en totalrenovering før dørene åpnet nå på lørdag. Hovedinspirasjonen har butikkeieren fått fra sine reiser til Tokyo hvor retail har en annen betegnelse enn i Europa.

– Det som har vært ambisjonen med dette prosjektet har rett og slett vært å åpne en av de fineste sneakersbutikkene i verden – vi har lagt listen høyt hele veien, forteller Schjetne.

I den nye butikken i Kirkegata har de fått inn merker og sneakers som de tidligere ikke kunne ha tilbudt kundene sine. På åpningsdagen på lørdag hadde de slipp av adidas YEEZY Boost 350 V2, som den andre butikken i Oslo. De har  også fått inn Bathing Ape som eneste butikk i Skandinavia, det er kun to andre butikker som fører merket i Europa – Colette i Paris og END. i London.

– Vi føler at tiden var moden for at Oslo får en butikk som skal ha det beste fra alle merkene. Rett og slett sette standarden til hva en sneakersbutikk kan være, sier butikkeieren.

I den nye butikken har de også en kjeller for spesielt inviterte, samt et eget VIP-prøverom.

– Vi har laget en «hemmelig» butikk eller avdeling i kjelleren som heter Black Room. Den har en tilhørende egen, lukket Instagramkonto for de som er ekstra opptatt av sneakers, hvor vi vil legge ut nye produkter som skal lanseres. Så kan de som er spesielt interesserte komme å titte på modellene i Black Room før de blir tilgjengelig i butikken. Vi lager også et VIP-prøverom til veldig gode kunder eller artister som vil sitte litt i fred.

Den nye butikken har adresse rett ved Comfort Hotel Karl Johan – og dette har sneakersbutikken tatt nytte av. De har nemlig en egen suite på hotellet billettmerket artister.

– Vi har en egen suite på hotellet som heter Stress-suiten. Der er det også et recording studio, slik at artister som er på turne kan bo der å spille inn musikk. På hotellrommet har de heis rett ned til Stress og «Black Room». De fleste artistene som holder på med den type musikk vi spiller er veldig glad i sneakers, så det er tanken bak det. Vi har også bakgården hvor vi kan ha fester og lanseringer. Det hele er et gjennomtenkt konsept hvor vi har mulighet til å promotere og bygge merkevare, forklarer Schjetne.

Den nye butikken er en del av en større renoveringen skobutikkene har hatt den siste tiden. I høst pussa butikken på Grensen opp, samtidig som de lanserte en ny logo.

– Grunnen er at vi startet i 95 og for et drøyt år tid siden bestemte vi oss for å ta det videre og oppdatere oss.  Vi kom i gang med en rebrandingprosess hvor vi tok for oss hvor vi skal være, hvilke kunder vi ønsker også videre.

Og det ser ikke ut som planene til Stress ser seg ferdig enda. Flere butikker vil sannsynligvis åpne i vårt langstrakte land den kommende tiden.

– Vi har planer om flere butikker, først og fremst Bergen, så får vi se videre, avslutter Schjetne.

Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles

Les også: Slik blir sneakers-trendene for 2017