Slik blir sneakers-trendene for 2017

De siste årene har sneakers plutselig blitt noe alle tilsynelatende er interessert i. Mens det før i tida bare var en liten gruppe «sneakerheads» som fulgte med på når nyhetene skulle droppe, står nå ofte mengder av folk i kø for å få fatt i de mest hypede modellene. Nike, verdens aller største sportsmerke, er klart markedsledende og hadde i fjor en omsettning på 240 millarder kroner.

–Vårt aller mest solgte merke er helt klart Nike. Det de gjør riktig er at de klarer å treffe en veldig bred og stor målgruppe og ha  rett modell ute til rett tid, forteller Eirik Werge, Daglig leder hos Stress i Grensen.

Med populære modeller som Huarache, Air Max ’97, ’95, Thea, Flyknit og Air Force 1 er Nike et meget sedvanelig syn i gatebildet. Også hos den bergenske sneakerssjappa Tennis, som inntok Oslo i fjor, leder Nike an.

– Nike er vårt klart best solgte merke gjennom tidene. De har kommersielle kolleksjoner som vi alltid kan regne med at selger bra. Det har vi erfaring med både fra Oslo- og Bergenavdelingene våre. De er veldig flinke til å ta fine historiske modeller fra 90’tallet, oppdatere opp og underdelen med moderne finesser, og på den måten gjøre de populære igjen, forteller Andreas Knudsen, Daglig leder for Tennis Oslo.

Nike Air Huarache (Bilde via solecollector.com)
Nike Air Max ’97 (Bilde via highsnobiety.com)

Adidas puster Nike i nakken

Men ett annet stort, legendarisk sportsmerke er i ferd med å puste Nike tungt i nakken – nemlig Adidas.

– Adidas klarer ofte å skape en større hype rundt modellene sine og enkelte måneder i fjor så vi faktisk at Adidas-salget var bedre enn Nike. De har klart å treffe trendene skikkelig og er veldig frempå når det gjelder utvikling og innovasjon. Også er det selvfølgelig alt dette rundt Kanye West og Yeezy-kolleksjonene som har bidratt til at Adidas har fått et løft, forteller Knudsen.

High-end konseptet Yme på Paléet har klart å bli en av Oslos viktigste destinasjoner for sneakers, mye på grunn av nettopp det at de er alene i Norge om å få inn de sterkt ettertraktede Yeezy-sneakersene. Når nye modeller lanseres opplever de at folk ligger dagevis i kø utenfor butikken for å skaffe seg et par – enten til eget bruk eller for å «re-sell» for en høy sum på nettet.

– Grunnen til at Nike og Adidas har fått en sånn suksess handler mye om disse samarbeidene de gjør, som virkelig må sies å være den store trenden innenfor sneakers-verdenen nå. Det er ofte tilknytningen til disse kjente personene som gjør at folk gidder å stille seg i kø, ikke sneakers-modellen i seg selv, forteller Fredrik Josefsson, innkjøper og ansvarlig for sneakers hos Yme.

Les også: Se Nike sitt uvanlige kjendissamarbeid

Rihanna har vært Puma sin ambassadør de siste årene, og designet to egne samarbeidskolleksjoner for det tyske merket. Sammen med The Weeknd og Kylie Jenner har hun vært med på å – slik Kanye har gjort med Adidas – løfte det tyske merket.

– Puma har hatt en enorm vekst hos oss på grunn av disse stjernene. Vi har tilgang på Creepers-kolleksjonen til Rihanna som selger kjempebra, forteller Andreas Knudsen hos Tennis.

Trender for 2017

Når det gjelder trendene for 2017 tror både Stress, Tennis og Yme på at Nike vil fortsette å regjere med Adidas hakk i hæl.

– Både nye modeller av Adidas Ultra Boosts og NMD selges ut på dagen og det kommer til å fortsette. Vi er de eneste i Norge som selger Nike Air Jordans og de selger også innmari bra nå. Det er mye courtsko med litt flatere såler som tradisjonellt er blitt brukt på bane som er populære nå. Det tror jeg kommer til å fortsette. Også har du Puma, Asics, New Balance, Converse og Vans som alle vil gjøre det relativt bra, forteller Werge hos Stress.

Knudsen hos Tennis mener at også Reebok har en del bra ting på gang i disse dager, og at New Balance har gjort lurt i å gå tilbake til røttene sine med fokus på modellene 998 og 997.

Adidas Ultra Boost (Bilde via onpointfresh.com)

– Ellers er Diadora en underdog det muligens kan skje ting med i år. Også har jeg meget stor tro på Adidas EQT som blant annet i kommer i en del rosaaktige farger. Tror den kommer til å gjøre det veldig bra, forteller han.

Den nyeste Yeezy boost 350 “Triple White” kommer til å slippe tidlig i våres og selvsagt bli en av de aller største hypene hos Yme.

– Adidas Ultra Boost og NMD kommer også til å fortsette å fly av hyllene. Jeg har også troen på Nike Air Max 97 som har 20 års jubileum i år. Den vil være en av vinnerne, forteller innkjøper og sneakersansvarlig, Fredrik.

 

 

Les også: For deg som hater å velge mellom sneakers og sandaler