Dette var de største trendene i 2016

screen-shot-2016-12-12-at-15-55-37

Året er snart omme og 2017 står for tur. Før vi tar fatt på det neste året med alle deres nye trender og tendenser, ser vi over hva som har satt sitt preget på 2016.

Motenettstedet Polyvore har nemlig sporet seg fram til de største trendene innen mote og skjønnhet rundt om i verden – alt fra hvilke personer som inspirerer mest til hvilke plagg som ble mest søkt på.

Blant statistikken har de funnet fram til de kjendisene som folk flest søker etter inspirasjon fra. Det er ingen tvil om at alle Kardashian/Jenner-søstrene har stor innvirkning i motebransjen, men det er den yngste i klanene, Kylie Jenner, som flest ser opp til som stilikon. Den 19 år gamle reality-stjernen har i løpet av året utvidet sitt eget kosmetikkmerke og til lansert kleslinje med en av storesøster Kendall.

Hakk i hjel kommer Rihanna. Artisten og designeren har lansert både en egen skolinje med Manolo Blahnik, solbriller i samarbeid med Dior og sitt eget merke i samarbeid med Puma – og hadde en mye omtalt visning  under Paris Fashion Week. På tredjeplass kom nok en Jenner, nemlig supermodellen Kendall, mens bestevenninne og modellkollega Gigi Hadid går av med fjerdeplassen som stilikon rundt om i verden.

screen-shot-2016-12-12-at-16_fotor_collage

Foto: @kendalljenner/@badgalriri/@kyliejenner/@gigihadid

Når det kommer til guttene, er det Harry Styles som stikker av med tittelen som årets stilikon. One Direction-medlemmet sine lange lokker inspirerer tydeligvis mange gutter rundt om i verden. På andreplass kommer ingen ringere enn Justin Bieber som har tatt foten inn i motebransjen med en suksessrik merch-linje.

I tillegg til hvem som inspirerer det unge motefolket har nettstedet også funnet ut hva ungdommen har lyst til å ha på seg. Selv om den sporty trenden har vært over oss noen år, viser det seg at det absolutt ikke i ga seg i løpet av 2016. Stiletter ble byttet ut med sneakers, og Adidas Superstar var de mest populære joggeskoene på verdensbasis. Også Nike Air Max Thea og Vans slips-ons var populært.

Les også
17. mai-sminke: Nasjonaldagens naturlige glød

Når det kommer til jakker var den klassiske bombereren den største vinneren. 90-tallet er som kjent et populært årstall for tiden, noe som gjenspeilet seg i at chokers og mini-sekker havnet på topplisten over det mest trendy tilbehøret.

Det mest populære luksusmerket i løpet av året har vært Gucci, med Alessandro Michele i spissen, hvor vintage-uttrykk og farger preget kolleksjonene. Dermed slår det italienske motehuset både Chanel og Valentino. Det mest søkte på innen luksusmarkedet var vesker og annet tilbehør.

I kategorien skjønnhet er det «nude»-leppestift som desidert stikker av som det mest trendy sminkeproduktet, mens den røde fargen har dalt. Trenden har muligens fått mye drahjelp fra Kylie Jenner som har satt den matte «nude» leppen på kartet igjen med sin egen linje. Sminkemerkene som var mest søkt på var Mac, NARS og Urban Decay.

Så, nå er det bare vente og se hvilke trender som vinner og hvilke som forsvinner i løpet av det kommende året.

Les også: Er refleks på vei til å bli trendy?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer