Refleks skal gjøre at du synes bedre i mørket og halverer risikoen for å bli påkjørt. Men det er kanskje ikke det første som popper opp i hodet ditt når man tenker på trendy tilbehør. Det har flere i motebransjen lyst til å gjøre noe med.
Med det sporty uttrykket som preger motebildet for tiden er det flere store designere som har tatt i bruk det skinnende materialet. For eksempel har Stella McCartney x adidas og Alexander Wang x H&M latt refleks prege kolleksjonene. Også her til lands vil designere lyse opp folket.
Gründerne Siri Urdal Bakke og Lisa Østvedt Gustafsso var lei av at refleks var usexy og noe man sjeldent husket å bruke. Derfor startet de klesmerket Morild som fokuserer på moteriktige klær med innebyggende reflekterende egenskaper.
– Når du tar på deg et Morild-plagg, skal du ikke tenke at du tar på deg en refleks. Du skal føle at du tar på deg det fineste plagget du har, også har du bare den ekstra effekten med integrert refleks. I år mottok vi «Merket for god design», det synes vi var er en svært hyggelig fagmessig anerkjennelse av jobben vi gjør med å koble funksjon med design, forteller Siri Urdal Bakke, en av gründere av Morild, til Melk & Honning.
Siden Morild startet for fem år siden har pilene pekt oppover hvert år, og de merker at flere og flere er takknemlige for at de gjør det enkelt å bruke refleks.
– Våre norske vintre er lange og mørke, og refleks er viktig for å øke sikkerheten. Det betyr mye for oss å få folk som ellers ikke ville gå med refleks til å bli mer synlig, forteller Urdal Bakke.
Den svenske kleskjeden Weekday har også nylig lansert en kolleksjon basert på tilbehør laget av refleks. Kolleksjonen er i samarbeid med forsikringsselskapet IF. Dette er det tredje året IF har et samarbeid om refleks med motebransjen. Tidligere har de teamet opp med det norske klesmerket Mardou & Dean og det svenske merket Back.
– Bakgrunnen er at vi har mast om refleksbruk i mange år, uten at flere bruker refleks av den grunn. Det er også slik at unge i storbyene ofte er de dårligste til å bruke refleks. Derfor så vi etter en bransje å samarbeide med som virkelig kunne få dette på dagsordenen. Det er nettopp samarbeidet mellom den trauste forsikringsbransjen og motebransjen som har gort at dette har fått oppmerksomhet. Bak alt dette ligger et genuint engasjement for trafikktrygghet. Refleks redder liv!, sier Jon Berge, pressetalsmann i IF.
Det kan virke som IF og Weekday muligens har bidratt til at Oslos borgere er mer synligere i mørket, for Berge kan fortelle at det har vært stor etterspørsel av produktene.
Les også: Hvorfor er motebransjen fascinert av «stygge» sko?