Hva skjer med Vita?

Bekrefter ny strategi for den norske skjønnhets- og velværekjeden.

Før jul i fjor skrev Akershus Amstidende (bak betalingsmur) at Vestby Storsenter utenfor Oslo mister parfymeriet sitt når Vita Exclusive nå legger ned.

«Veid og funnet for lett»

I artikkelen med tittelen «Tusen takk for alt, Rita» som stod på trykk i Vestby Storsenters julemagasin før jul i fjor kom det frem at det ikke var daglig leder ved Vita Exclusive på storsenteret, Rita Aarum, som hadde tatt avgjørelsen om nedleggelse.

«Den eller de der oppe har gjort noen strategiske valg på kjedenivå, og butikken på Vestby Storsenter og på andre sentre rundt om, er veid, og funnet for lette», heter det i artikkelen.

Aarum ønsket ikke å kommentere saken ovenfor Vestby Avis som var de som først omtalte saken.

Hevdet alle Vita Exclusive-butikker skulle legge ned

I desember i fjor bekreftet senterleder ved Vestby Storsenter, Christin Werge Johansen, nedleggelsen overfor Melk & Honning.

«Vita Exclusive-kjeden legger ned. Butikken her på senteret har gått veldig bra. Vita kommer i nær fremtid til å legge ned alle sine Vita Exclusive-butikker», skrev hun i en mail til Melk & Honning. 

Administrerende direktør i Vita, Kristina Johansson skriver følgende i en mail til Melk & Honning i desember:

«VITA og VITA EXCLUSIVE består av 216 butikker. Blant disse har vi et fåtall ulønnsomme butikker og som det, ved fornøyelse av husleieavtalen, er besluttet å avvikle. VITA EXCLUSIVE Vestby er en av disse. Det foreligger ikke noe ekstraordinært ved denne beslutning, det er normalt å foreta kommersielle betraktninger ved en fornyelse av avtaler. Når det gjelder våre to konsepter pågår det en strategisk merkevarediskusjon. Dette påvirker ikke nåværende VITA EXCLUSIVE sine lokasjoner».

Ny strategi

Etter det Melk & Honning kjenner til jobbes det med en ny strategi for relansering og reposisjonering til ett varemerke, Vita, som skal foreligge i løpet av 2019.

På spørsmål om hun kan bekrefte eller avkrefte dette samt på spørsmål om en eventuell sammenslåing av Vita og Vita Exclusive-butikker svarer Johansson i en mail:

« Ja, det stemmer at vi jobber med ny strategi for VITA. Vi ser både på posisjonering, sortiment, butikk-konsepter og digital distribusjon. Målet er å styrke VITA som merkevare, sikre kundelojalitet og vekst. Jeg gleder meg til å presentere strategien nærmere for dere i løpet av våren når vi har kommet lengre i våre interne prosesser».

Vita er Norges største skjønnhets- og velværekjede med 216 Vita- og Vita Exclusive-butikker. Exclusive-butikkene fører de mer eksklusive merkevarene innen hudpleie, make-up, hårpleie, duft, og kroppspleie fra blant andre Chanel, Dior, Gucci og Marc Jacobs.

Melk & Honning følger saken.

Les også: Vogue-blemme: Trodde muslimsk-amerikansk journalist og aktivist var skuespiller