– Hun har vært på ønskelisten vår siden starten, sier Global Fashion Agenda-leder.
Copenhagen Fashion Summit refereres gjerne til som det viktigste arrangementet for bærekraftig mote i verden.
I mai er det klart for den sjette utgaven ledet av Global Fashion Agenda, men allerede nå slippes de første hovedtalerne som skal på scenen i den danske hovedstaden, foran mer enn 1000 publikummere bestående av både bransje-insidere, politikere, pressefolk, non-profit-organisasjoner, akademikere og designere.
En av hovedtalerne denne gangen er den britiske designeren Stella McCartney, kjent for sin innsats for nettopp bærekraft og mote for fremtiden.
Også sjefsredaktør for Vanity fair, Greydon Carter, tar turen til København for arrangementet i mai.
– Gitt hennes profil som en av de aller mest dedikerte og inspirerende pioneerene når det kommet til bærekraftighet og mote, har Stella McCartney vært på vår ønskeliste over hovedtalerne helt siden den første utgaven av Copenhagen Fashion Summit tilbake i 2009, men av en eller annen grunn har kalenderne våre alltid krasjet. Jeg er derfor mer enn begeistret over å endelig få ønske velkommen til Stella som hovedtaler for 2018-utgaven. Hun er virkelig legemliggjørelsen av vår visjon for en bærekraftig motebransje. Det kunne ikke vært en bedre match, sier Global Fashion Agenda-leder Eva Kruse i en uttalelse.
– En annen person som jeg alltid har sett opp til er Graydon Carter – en av de mest legendariske magasinredaktørene noensinne. Med både ham og Stella har Copenhagen Fashion Summit virkelig fått en god start, avslutter hun.
De to er i godt selskap med blant andre modell, skuespiller og entreprenør Amber Valletta og Business of Fashions Tim Blanks som begge ta turen til København i mai.
I forbindelse med fjorårets utgave av konferansen ble rapporten ‘The fashion Pulse’ sluppet. Den var et resultat av langvarig research på innsiden av motebransjen, og rangerte blant annet motens behov for forandring etter ‘The pulse Score’ – en måling for bærekraftighet i alle bransjer. På bakgrunn av rapporten og som en del av konferansen ble initiativet ‘Call to action’ lagt frem som blant annet oppfordret til sirkulær tankegang i motebransjen.