Våre sykkel-elskende naboer i sør har for lengst erklært ‘bærekraftighet’ som en av sine paroler. I en ny rapport gir de motebransjen et rapp over fingrene – og gode tips for fremtiden.
Ifølge en stor dansk strategiplan for utvikling fra 2014, ønsker Danmark å påta seg en internasjonal rolle for å pushe andre land til å se fordelene av en ‘grønn fremtid’. Også innenfor mote jobber København for at deres by og bransje skal være en globalt episenter for dette.
For kort tid siden ble den femte Copenhagen Fashion Summit holdt – gjerne kalt det viktigste arrangementet for bærekraftighet i verden – hostet av Global Fashion Agenda. En variert palette av motebransjens ledende stemmer, Non-profit organisasjoner, eksperter, politikere og akademikere var til stede.
Konferansen satte status for den internasjonale motebransjen i dag og hva den må gjøre i årene som kommer for å være mer grønn – samtidig som den sanker inn gullmynter i hopetall. Det hele oppsummeres i ‘The fashion Pulse’ – et resultat av langvarig research på innsiden av bransjen. Rapporten knagger motens behov for forandring på den relativt nye formen for måling av bærekraftighet i alle bransjer kalt ‘The pulse Score’. Der oppnår motebransjen bare 32 av 100 poeng. Og rapporten poengterer en interessant innsikt bak dette.
– Det er ikke nødvendigvis ‘fast fashion’ som er en trussel mot miljøet og samfunnet; de store ‘high-street’ kleskjedene kommer alle ganske høyt opp på skalaen hva gjelder poeng. (….) Små og middels store motebedrifter derimot, som sammen utgjør halve industrien, scorer dårlig. De ender opp med å være en massiv blindsone – men samtidig med en mulighet (for forbedring).

Via hm.com – foto: GMB Akash
‘The Fashion Pulse’ forteller at verdens ressurser er blitt presset helt til det ytterste. De mener likevel at motebransjen, gjennom å stoppe den negative innflytelsen den har på dette, kan generere store menger verdier for samfunnet og verdensøkonomien – hele 160 billioner euro årlig. Men store forandringer må til, blant annet disse:
- Sirkulær resirkulering – Et plagg må resirkuleres, for at et annet skal produseres.
- Bærekraftige materialer – 100% bærekraftige fibre må erstatte konvensjonell bomull.
- Redusert energi ‘fotavtrykk’ – Redusere utslipp og være 100% karbondioksid-nøytral.
- Optimere vann og kjemikalier – Ingen farlige kjemikalier eller forurensing av vannet
- Produksjon etter etterspørsel – Ingen overproduksjon
- Rebalansere industriens økonomi – Rettferdig og lik lønn og opplæring til alle arbeidere
- Helse og sikkerhets økning – 100% sikre arbeidsplasser øker velferd og arbeidsmoral
- En god påvirker av menneskerettigheter – Ingen misbruk av menneskerettigheter
- Gjennomsiktighet og sporbarhet – Alle ledd av prosessen skal være gjennomsiktige og sporbare
- Forbruker-engasjement – Fullstendig informasjon for forbrukeren om plaggets innvirkning både sosialt og miljømessig
- Nye forretningsmodeller – Full utnyttelse av kjøpte produkter
Les også: Ville du lånt bort klær til en vilt fremmed? – Les om de nye bærekraftige «sharewear»-tjenestene.
Call to action
Danskene har helt tydelig sett viktigheten av at moten, som en av verdens rikeste og mest innflytelsesrike bransjer, må ta ansvar. Som en del av konferansen la de frem initiativet ‘Call to action’.
– Vi oppfordrer nå motemerker og -retail til å ta ansvar når det gjelder sirkularitet. Gjør fordel av deres rolle i verdikjeden og gå helt i front i det å akselerere moteindustrien til en mer sirkulær modell ved å øke volumet av tekstiler samlet inn, brukt på nytt og resirkulert innen 2020.
Den nåværende modellen i motebransjen vil ikke fungere i lengden. Populasjonen vil øke til over 8,5 milliarder mennesker i løpet av få år, og den globale tekstilindustrien vil øke med hele 63% innen 2030.
Signerer man avtalen vil man forplikte seg til å måtte definere en strategi, sette konkrete mål for 2020 og rapportere i løpet av prosessen. Foreløpig har for eksempel disse merkene skrevet under: Adidas, Asos, Bestseller, Designers Remix, Eileen Fisher, Filippa K, Ganni, H&M, Intidex, Kappahl, Kering, Lacoste, Mads Nørgaard, Marks & Spencer, Norrøna Sport, Target og Vagabond.
Her er en filmsnutt fra tidligere i år, der H&M oppfordrer til nettopp den sirkulære tankegangen:
Forsidebilde: Via hm.com
Les også: Klesskapet ditt er miljøversting: I Norge har vi et veldig høyt forbruk av klær