Steen & Strøm åpner Norges største beauty hall.
Med en ny og langvarig nedstengning i Oslo mens store deler av Norge åpner opp er butikker, kjøpesentre og varehus fortsatt stengt inntil videre.
Men når hovedstaden en gang re-åpner, gjør Steen & Strøm det samme.
Promenaden Management har nemlig en to-årsplan hvor Steen & Strøm skal fremstå i ny drakt. Som en del av første fase åpner nå en helt ny beauty hall på hele 900 kvadratmeter i første etasje.
Med seg har de Fredrik & Louisa og Dior Beauty.
Førstnevnte ble med på laget etter at KICKS nylig takket for seg etter 28 år.

– Vi se veldig frem til å kunne tilby et skjønnhetskonsept som skal være helt i toppsjiktet av internasjonal standard, og er fornøyde med at sterke aktører som Dior Beauty, som nå endelig åpner dørene til en egen butikk i Norge, og Fredrik & Louisa, som er Norges fremst parfymerikjede er med på å gi kundene det råeste vareutvalget og helt nye skjønnhetskonsepter som Norge ikke har sett før, sier David Wilkinson, daglig leder for Steen & Strøm.
Fredik & Louisa satser nå på et helt nytt skjønnhetskonsept. Det er delt inn i fem ulike områder med blant annet en egen Skin Lab for nisjemerker og trendavdeling med konsepter og produkter rettet mot millennials og Gen-Z.
– Vi mener at Norge fortjener en skikkelig department store. Nå gleder vi oss veldig til å åpne hele Norges beauty hall, sier Eric Rivelsrud, daglig leder i Fredrik & Louisa til Melk & Honning.
– Vi har lenge ønsket å tilby det beste fra universet til alle våre merkevarer. Dette prosjektet har gitt oss muligheten til å realisere det.

Steen & Strøm har en lang historie. Siden 1797 har varehuset samlet både norske, skandinaviske og internasjonale designere og merkevarer over seks etasjer under ett og samme tak.
Men med dårlige tider for retail og koronakrisen på toppen av det hele, er det ingen hemmelighet at det er svært utfordrende tider – også i vente – for varehandelen her hjemme.
Når samfunnet igjen åpner opp spår ekspertene 1920-tallstendenser, og mange tror nordmenn igjen villig vil bruke penger på shopping.
– Promenaden sørger for at Steen & Strøm gjenoppstår som department store, og Fredrik & Louisa rykker inn i første etasje. Det er kun ytterveggene som står igjen, alt innvendig blir totalt forandret, forteller Rivelsrud.
– Steen & Strøm har tradisjon for å være byens møtested og inspirasjonskilde til trender og livsstil. Det er en tradisjon vi ønsker å være med på å ivareta og forsterke.
Med seg på laget har de mange store internasjonale merkevarer, som Rivelsrud kan bekreft tar med seg «det beste de har» inn i prosjektet.

– I en utfordrende global situasjon er trenden mer mot å ikke gå inn i nye prosjekt. Men dette er et unntak for mange. Her har alle satset stort.
Merkevareuniverset vil i følge Rivelsrud «være stort og nå bredt» med stort fokus på såkalte nisjemerker i ulike kategorier i tillegg til de store «tungvekterne» i skjønnhetsbransjen.
Han kan også friste med merkevarer unike for denne butikken, og forteller at eksempelvis duft vil få stor oppmerksomhet i beauty hallen.
– Steen & Strøm blir nå utvidet med eget område for nisjeduft. Det vil komme flere nye merker hit. Men allerede fra start har vi med kjente merker som Le Labo, og vår Skinlab vil tilby flere forskjellige hudpleieserier med naturlige ingredienser. L:A Bruket og Nuori er eksempler på nye, spennende merker som blir en del av dette universet.

Det vil også finnes en egen men’s lounge. Tross unisex-tendensen som i stor grad preger mote- og skjønnhetsverdenen i alle fall internasjonalt.
– Navnet vårt stammer fra det norske kongeparet på slutten av 1700-tallet, og er et parfymeri for ham og henne. Vi ønsker å være et parfymeri for alle. En av tingene vi har tatt hensyn til er at mange menn ønsker en mer maskulin sone som tilbyr spesialprodukter til herre.
Han mener kunnskapsnivået hos kundene har økt i takt med tilgang på informasjonen, og tror mange er bevisste på hva de ønsker og ikke.
– Derfor er det ekstra viktig for oss at vi alltid er 110 prosent oppdatert og kan tilby ekspertisen kundene forventer.

Fredrik & Louisa-sjefen mener interessen for og fokus på beauty og velvære er økt under korona.
Det er i tråd med internasjonale signaler som tyder på at pandemien også har endret skjønnhetsvanene våre – kanskje for alltid.
– Med våren i anmarsj tror vi at folk nå er klare for å utforske nye ting og at vår beauty hall kan bli den ultimate kilde til inspirasjon, sier han.

Men han innrømmer at situasjonen er krevende på flere områder – spesielt med tanke på restriksjoner rundt bygging og innreise for internasjonale aktører. Alt i alt skal de likevel være godt i rute.
– Vi er så klart også spente på når vi virkelig kan åpne fullt opp og ønske velkommen til våre kunder uten for mange restriksjoner.
– Kan du si noe om kostnadsrammen på dette prosjektet?
– Skyhøy! Skulle vi klare å skape en forskjell, måtte vi investere med hjertet, ikke hodet. Dette er et ledende prosjekt innen norsk kosmetikk, og trolig helt i toppen av moderne norsk retail.

– Nå er jo folk mer eller mindre blitt vant med å shoppe på nett – hvordan skal dere få dem tilbake i butikk igjen når korona er over?
– Til tross for at netthandelen har fått veldig gode konkurransefortrinn med stengte butikker, så opplever vi at våre kunder setter pris på å handle i våre butikker, noe vi er evig takknemlige for. Med Steen & Strøm Beauty Hall ønsker vi å tilby noe ekstra, noe utenom det vanlige, for å gi kunden mer enn hva vi – eller andre – kan tilby på nett.
Rivelsrud tror mange nå er ekstra sultne på kunne å utforske fysiske produkter i butikk igjen. Han håper beauty hallen skal bli det han kaller «det ultimate opplevelsessenteret for skjønnhetsentusiaster».
Samtidig åpner Dior Beauty sin første butikk i Norden.

Her vil det franske luksusmotehusets makeup, hudpleie og duft være tilgjengelig i tillegg til at butikken tilbyr hudpleiebehandlinger, et utvalg produkter fra Maison Christian Dior Fragrance som tidligere ikke har vært tilgjengelig i Norge samt et ekslusivt utvalg av Diors solbrillemodeller.
– Diors satsning i det norske markedet viser at Norge er et attraktivt marked internasjonalt, og vi opplever at flere anerkjente merkevarer har øynene på det norske markedet, sier Annette Lund, leder for Promenaden Management.
Grunnet koronasituasjonen i Oslo er det foreløpig ingen åpningsdato for Steen & Strøm, men etter det Melk & Honning kjenner til vil varehuset være klare til å åpne dørene i ny drakt så fort myndighetene tillater det.
Les også: Hvor opptatt er egentlig norske butikker og varehus av mangfold?