Solgte unna Lacoste-arven, investerte i skimerke

Nå har Sophie Lacoste åpnet butikk i Oslo.

De fleste forbinder Lacoste med den ikoniske krokodillen, grunnlagt av den legendariske franske tennisspilleren René Lacoste i 1933.

I 2012 bestemte barnebarnet og CEO i motemerket, Sophie Lacoste, seg for å selge unna hele konsernet. For en del av pengene kjøpte hun og broren Philippe to år senere ski- og urban wear-merket Fusalp.

– Da vi solgte Lacoste ønsket vi å fortsette å jobbe sammen, og vi så etter et merke å kjøpe. Et fransk et, siden vi er franske. Fusalp snakket rett til oss med én gang, sier Sophie Lacoste til Melk & Honning.

Sophie Lacoste.

Det var Alexandre Fauvet, som jobbet med Sophie og Philippe tidligere i Lacoste og som i dag fungerer som administerende direktør i Fusalp, som fant merket som var til salgs.

– Moren vår er fra Savoie som er området til Fusalp, og vi kjente merket godt og har stått på ski siden vi var små. Så vi var veldig interesserte i det, for vi hadde klare visjoner om hva merket kan bli i fremtiden. Vi følte at det var så mye i DNA-et som vi kunne utvikle, og det kunne bli et moderne merke.

– Både når det gjelder det tekniske og måten vi lever på i dag. Alle er i bevegelse, vi reiser mye og vi resirkulerer. Det er en endring i hvordan vi lever og kler oss for jobb. Så vi følte at det var noe sterkt man kunne gjøre med merket. Og det snakket til våre hjerter.

Å ta autentisiteten tilbake

Fusalp ble grunnlagt i 1952, og var blant annet offisiell påkleder av det franske olympiske skiteamet på 60- og 70-tallet. Merkets visjon i dag er å designe en sporty og chic silhuett som hyller kunsten av bevegelse og fransk eleganse både i og utenfor løypene.

– Fusalp handler om mote og sport. Derfor var det første vi gjorde å inngå partnerskap med Colette i Paris og med Chamonix, forteller Sophie.

– Det handler om å ta autentisiteten tilbake. Vi har hentet frem den autentiske logoen i rødt, hvitt og blått som ikke ble brukt lenger, men følte også at vi trengte å gå tilbake til røttene i merket og dets silhuett. Så man skal kunne kjenne igjen Fusalp-plagg uten logoen.

Det er Fusalp som skal ha æren for å introdusere den moderne stirrup-buksen. I tillegg til den første onepiecen innen skiklær. Den debuterte under OL i Cortina i 1956.

– Det så ut som det franske skiteamet kom ut av et romskip ikledd de onepiecene. Det var virkelig en gyllen tidsalder for landslaget, sier Sophie som kan avsløre at de for tiden jobber med å få på plass en skiklubb i Oslo.

– Som et familieeid selskap ønsker vi å gi sjel til merket, ikke bare ha en markedsføringshistorie å fortelle. Vi vil jobbe med hele brand-kulturen. Derfor er vi også sponsorer av unge skiløpere.

– Tror han hadde likt entreprenørdelen av reisen vår

Sophie forteller at hun synes det er en drøm å jobbe med familien. Det er ingen politikk eller forhandlinger, ingen misforståelser. Men hun forstår at det ikke funker for alle.

Hva tror du din bestefar René Lacoste med sitt tennismerke ville ha sagt om at du og broren din har kjøpt et vintersportsmerke?

– Han elsket sport, uansett hva. Det handlet ikke bare om tennis. Alt fra roing til gymnastikk. Han var lidenskapelig opptatt av tennis, golf og tekniske ferdigheter. Han skrev lange brev til tennisspillere om hva de kunne forbedre og hva de burde endre på.

Hun forteller at René Lacoste var flyingeniør, for man kunne ikke leve av å spille tennis profesjonelt på 1920- og 30-tallet.

René Lacoste. Foto: Topical Press Agency/Stringer via Getty

– Han jobbet med fly og brukte ingeniørkunnskapene sine i tennisens tekniske verden. Hans største oppfinnelse var maskinen som kaster ut tennisballer, og den første metallracketen sammen med Wilson, som alle spilte med frem til på slutten av 70-tallet.

– Så jeg tror at han hadde likt entreprenørdelen av reisen vår. Han likte godt selv å være entreprenør. Vi var veldig nære ham. Han døde da jeg var 20 år gammel, så jeg fikk muligheten til å tilbringe mange somrer med ham.

Hva lærte du av ham?

Team spirit, å se folk og det å være en konkurrent uten å være aggressiv. Det er noe som er viktig i business for meg.

Oslo-butikk

Da Sophie og broren overtok Fusalp, var de 30 ansatte – i dag er de 150. I tillegg har de gjort helomvending i businessmodellen fra wholesale til retail, og åpnet 45 butikker rundt om i verden.

Det har vært viktig for de nye eierne at Fusalp ikke forblir et rent skimerke. I dag består merket 50/50 av klær til ski og jobb.

– Vi bringer det tekniske til byen og en city-tvist til skiverdenen. Vi ønsker å støtte folk i alle bevegelsene de gjør, enten det er i løypene eller på sykkel i byen. Det å ha muligheten til å være komfortabel, å ha klær som puster og som er veldig chic.

Etter å ha vært tilgjengelig i Norge i tre år, blant annet hos Follestad og Ferner Jacobsen i Oslo, åpnet Fusalp på tampen av 2019 egen butikk på Aker Brygge.

– Vi begynte i det små, men har vokst hvert år. Så vi følte at det var på høy tid å åpne butikk i Oslo, og den gjør det veldig bra.

– Hva er planen videre?

– Det handler om å utvide kategoriene av klær for ulike anledning, ha et bærekraftig spekter og å utvikle. Vår neste utfordring blir å tenke globalt. Derfor ønsker vi å åpne butikker i byer.

– Vi hadde en pop-up i London og to pop-ups i Kina i vinter, i Beijing og Shanghai, så vi åpner ny butikk der neste høst. Det er ikke så mange som står på ski i Kina – så det handler mer om jobbklær og klær som kan svare på deres bevegelighetsbehov.

Tekniske materialer fra Japan

Selv om prisene er høye, mener Sophie at Fusalp ikke er et luksusmerke, men fokuserer på produkter av høy kvalitet som varer lenge.

– Vi tenker mye på levetiden til produktene og en lang livssyklus når det gjelder bærekraft. Derfor koster det, og det er derfor det er et bredt spekter av folk som kjøper Fusalp. Fordi de vet at de kan bruke det i årevis.

Halvparten av klærne blir lagd i Europa, i Portugal, Italia og Frankrike, mens den andre halvparten blir lagd i Asia, i hovedsak i Kina med materialer fra Japan og Korea.

– High-end-produktene er lagd i Asia på grunn av teknologien. I Europa finnes det ikke så mange fabrikker som lager veldig tekniske plagg. Frem til nå har vi vært for små til å kunne være aktuelle for de få fabrikkene som finnes.

Sophie forteller at de drar på fabrikkbesøk til Asia hver måned, hvor materialene blir lagd spesielt for Fusalp.

– Vi må være nære menneskene som syr det vi lager, og vi jobber med fabrikker som har ansatte som har jobbet der lenge. Alt er veldig profesjonelt, og de vet hvordan de skal behandle materialene våre, noe vi setter høyt.

I 2013 teamet Fusalp opp med det franske motemerket Sandro om en skikolleksjon med biker-detaljer. Sophie synes designersamarbeid er viktig, og kan røpe at de jobber med flere nye samarbeider nå.

– Mange har kommet til oss med ønske om å samarbeide, men hvis vi ikke føler at det passer, vil vi ikke gjøre det, avslutter hun.

Les også: Norsk motemerke med ny Oslo-butikk