Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Sneaker-snakk med Stress-sjefen

Erik Schjetne har solgt sneakers i Norge siden 1995.

STRESS-EIER-ERIK-SCHJETNE

STRESS-EIER ERIK «PACO» SCHJETNE (FOTO: ØYSTEIN HETLAND)

 

Stress har i dag to butikker i Oslo – Grensen og Karl Johan – samt nettbutikken, som startet allerede i 1999. Men Stress startet allerede i 1995 (oppkalt etter Organized Konfusion-låten med samme navn). I dag omsetter de for rundt 25 millioner kroner i året, og en stor del kommer fra sneaker-salg.

Den ene av de to grunnleggerne, Erik Schjetne (42), forteller Melk & Honning at det var skatesko som var viktig i de første årene. – For oss begynte det med merkene Converse, DC, Vans og Globe, men vi så på hva som skjedde i USA og fikk tidlig inn sko fra Nike, Adidas, Puma og Fila. Noen modeller har faktisk vært sterke gjennom 20 år som for eksempel Nike Air Force 1 og Adidas Superstar. Vi merker at alt går i bølger og akkurat nå er disse to modellene igjen svært populære.

Stress-eieren, som blir kalt Paco (fordi han hadde spansk kjæreste som ung), føler at den store forskjellen nå er at veldig mange følger med på modeller som har release til spesielle tidspunkter.

– Verden har blitt liten og etterspørsel etter spesielle sko kommer raskere nå enn for noen år siden. Dette gjør det enda mer spennende å drive butikk og krever at man holder seg oppdatert til enhver tid. Et eksempel er Nike Huarache som tidligere kun solgte greit, men nå blir de utsolgt samme dag som de kommer inn.

Erik minner om at sneakers for lengst har blitt en enorm industri som går igjen i alle segmenter i motebildet. – Videre har også kulturen vokst seg enormt stor med blogger, nettsider og instagram brukere som bare handler om de nyeste releasene. Dette skaper også mye blest rundt nyheter som kommer fra de store sneaker-merkene.

Merker som Nike, Adidas, Reebok og Asics kommer stadig med spesielle colabs-modeller, som er samarbeid med butikker, kunstere, fashionbrands, artister.

– Dette kommer på toppen av fire kolleksjoner i året så det er en enorm mengde modeller som kommer ut i markedet. For Stress sin del betyr dette at det kommer noe nytt inn hver uke, sier Erik.

The Nike X Liberty Air Max Thea. Price kr 1200. Available now at Stress Grensen. #justdoit #nike #stressoslo #norwayssneakerdestination

A photo posted by Norway’s Sneaker Destination (@stressoslo) on

Hos Stress er det dog «the usual suspects» Nike og Adidas som selger best. – Nå er sneakers generelt i vinden og vi merker økning på alle merker vi har inne. Men det er helt klart Nike og Adidas som ligger på topp. Nike har en egen posisjon da de har mange typer sneakers som selger svært bra; basket, retro, running og tekniske modeller. Adidas har kommet sterkt tilbake med Superstar og Stan Smith og i kjølevannet av dette forventer vi en videre vekst på flere kategorier fra de også som for eksempel Tubular og Boost.

Merker Stress forskjell på folk som kjøper for eksempel Nike, Adidas, Reebok, New Balance og Asics?

Les også
Bomber-jakker og camo; CPHFW-runwayen oppsummert

– I dag er det vanskelig å sette de forskjellige kundene i bås. Alle disse merkene appellerer og selger bra til unge, gamle og begge kjønn. Det som skiller kundene nå er de som følger ekstra godt med og skal ha de nyeste variantene og limited edition-modeller. Denne gruppen blir stadig større og stadig større spenn på alder. Vi får også mye feedback fra eldre kunder som sier de har «meldt seg på» Instagram for å holde seg oppdatert på hva vi får inn. Folk vil ha komfortable sko og det er mer akseptert å mikse freshe sneakers med desgnervesker og kjoler. Dette har vært stort lenge og vi ser klart at dette blir mer og mer akseptert her hjemme. Noe som gleder oss er at Nike Jordans blir mer populært for jenter. Dette har vi jobbet med lenge og ser at flere og flere for eksempel tør å mikse basketsko med kule antrekk.

Air-Jordan-Retro-Spring
Se også: Dette sier dine sneakers om deg

Siste saker

Mest lest nå
Les mer