Dette sier dine sneakers om deg

Opprinnelig designet som sportstøy, så har «joggeskoen» formet trendbildet i mange tiår. Enten som utslitte grunge-Converse, DC-skatesko, kritthvite Adidas – eller tekniske Y-3s.

adidas-Dette-sier-dine-sneakers-om-deg

I dag er sneakeren mer tilstedeværende enn noensinne, og en naturlig del av enhver garderobe. «Klær skaper mannen» sa Shakespare, men hva sier skoene? Vi oppsummerer.

REEBOK

Reebok-Classic
Reebok Classic

 

Reeboks klassiske modeller hinter til 80-tallet, med oppbygget såle, synlige sømmer og bred tå. Den hel-hvite skoen er enkel å like, men vanskelig å rengjøre. Perfekt for nostalgikere, neat-freaks og Shaquille O’Neal – i 1996 uttale basketballspilleren «…(jeg er) lei av penger – jeg vil bare spille spillet, drikke Pepsi, bruke Reeboks.».

ADIDAS

RUN-D.M.C-Adidas-Superstars
RUN D.M.C i Adidas Superstars

 

Skoene lanserte i 1969, men ble først ikonisk da trioen Run–D.M.C. la sin elsk på Superstars. Fortsatt en av verdens bestselgende sneaker-modeller, med svorne fans og en rekke limited editions. Merket satser tungt på kjendissamarbeid og alternativ populærkultur, med publikum deretter – splittet mellom massene og individualister.

– De spesielle modellene er det stort sett «sneaker-headsa» som følger med på blogger og nettsider, som kjøper. Kundene er trofaste, de kommer inn med Adidas og går ut med Adidas, sier Morten Ising fra YME.

Merket har en lang liste av tidligere designsamarbeid – Stella McCartney, Yohji Yamamoto, Raf Simons, Jeremy Scott og Mary Katrantzou har alle jobbet med Adidas de senere årene.

NIKE

Nike-x-Pedro-Lourenco
Nike x Pedro Lourenco

 

Verdens største sportmerke fylte 50 år i fjor, og har spilt en stor rolle i sneakerkommersialiseringen og inntoget i moteverdenen. Den elegante Roshe Run-modellen er en av 2010-tallets store trendhits, mens sjeldne Huaraches, Flyknits og Air-modeller videreselges til (ti)-tusenvis av kroner. I dag omsetter selskapet for 3000 milliarder dollar (!), en lang vei fra 1964 – Bill Bowerman grunnla selskapet med en kapital på under 10.000 kroner.

Nike begynte nylig å jobbe med Karlie Kloss som kampanjemodell, et uvant valg for merkevaren, som stort sett har jobbet med idrett og sportskjendiser.

– Nike er ikke et motemerke, men vi anerkjenner moteaspektet ved sport. Kunder skal ikke måtte velge mellom tekniske produkter, funksjonalitet og moteriktighet, sa Julie Igarashi fra Nikes designteam til Business of Fashion tidligere i år – da de avduket samarbeidet med den brasilianske designeren Pedro Lourence.

ASICS

Uma-Thurman-Onitsuka-Tiger
Uma Thurman i Onitsuka Tiger

 

Japanske Asics har i motsetning til storebrødrene Nike og Adidas droppet designsamarbeid og mote-rettet markedsføring, men har likevel maktet å treffe en norsk nisje. Melk & Honning erfarer at trøtte og trendy småbarnspappaer har erstattet New Balance med slitne Asics, for en pefekt miks av funksjon og «je ne sais quoi».

DESIGNERSNEAKERS

Rick-Owens-x-Adidas
Rick Owens x Adidas

 

Ethvert motehus med respekt for seg selv har kastet seg på joggesko-trenden – fra Isabel Marants verdensdominerende kilehæl-sneakers, til Chanels logomani og Dior Haute Coutures glitrende slip-ons. Kjøperne kjennetegnes av høy bevissthet og identitet knyttet til spesifikke merker.

– Vi møter alle typer kunder, men de som handler designersneakers hos oss kommer ofte inn ikledd merker som Rick Owens, Margiela eller Y-3, forteller Ising.

Har du enda ikke funnet en favoritt, og synes du det er vanskelig å velge blant sportsmerkene?

Du er hvert fall ikke den eneste;