Det Nye legges ned etter 60 år

Slutt for norsk motemagasin

Over etter 60 år på print.

Mandag kom nyheten om at Egmont legger ned Det Nye på print. Magasinet har helt siden 1957 inspirert unge jenter og kvinner, men har de siste årene hatt fallende opplagstall. Det melder Kampanje.

Da lesertallene for kvinnemagasinene i Norge var klare våren 2018, var Det Nye blant taperne. Magasinet hadde mistet hele 30 prosent av opplaget på bare ett år.

– Det Nye har hatt sin storhetstid som en av magasinbransjens store merkevarer. Men nå er det slik at målgruppen man opprinnelig ønsket å nå, unge kvinner, lever sine liv på helt andre plattformer. Det må vi justere oss etter, sier Martine Lunder Brenne, ansvarlig redaktør i Det Nye til Melk & Honning.

Martine Lunder Brenne er redaktør i Foreldre.no
Martine Lunder Brenne. Foto: Ida Bjørvik

– Vi har ambisiøse mål for digital vekst i tiden som kommer, og for å få til det så må vi prioritere hva vi skal fokusere på. Så ja, det er vedmodig å legge ned en printmerkevare som har eksistert så lenge, men først og fremst er dette et ledd i en offensiv satsing, særlig digitalt.

Til Kampanje forteller Brenne at det ikke blir noen nedbemanning som direkte konsekvens av at de legger ned på papir.

– Vi skal fortsette å nå unge kvinner, og setter nå full gass på å videreutvikle digitale kanaler, podcast, YouTube og event – men det blir uten magasinet Det Nye, sier hun til nyhetsnettstedet.

Les også: Egmont kutter og det rigges om for «ung kvinne»-segmentet