Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik shopper du julegaver koronavennlig
Foto fra filmen «Last Christmas»

Slik skal norske klesbutikker sikre en koronavennlig julehandel

Tilbyr juleshopping på FaceTime, Skype og Instagram.

Korona har snudd opp-med på det aller meste i 2020, og har tvunget motebransjen til å tenke nytt. Med strenge smitteverntiltak flere steder i landet, har aktører måttet komme opp med nye måter å handle som for eksempel shopping via FaceTime og Instagram.

Denne julen kommer nordmenn til å shoppe mer julegaver enn noensinne, skriver E24. Mye av juleshoppingen vil foregå på nett, samtidig som en hel generasjon som ikke er vant til å handle online, mest sannsynlig kommer til å handle julegaver i fysiske butikker.

Nå legger norske klesbutikker til rette for koronavennlig juleshopping.

Les også: Norske klesbutikkers bønn: – Kjøp lokalt

Personlig veiledning på Skype

Det norske strikkemerket Kupong lanserte nylig personal shopping på nett. Her kan man kan booke time og snakke personlig, men også uforpliktet på FaceTime eller Skype med grunnleggere Camilla Dingsøyr og Kristina Hjelde Hatletveit.

– I en vanskelig tid der fysiske besøk i butikk kan være utfordrende, og siden vi har hele vår kolleksjon tilgjengelig gjennom vår egen nettbutikk, tenkte vi det kunne være en fin måte for kunden å se klærne våre og få informasjon om kvaliteter og passform før de eventuelt kjøper noe, sier gründerne til Melk & Honning.

– Vi er et relativt nytt merke, så det er også en fin måte for folk å bli kjent med Kupong på.

Slik kjøper du julegaver koronavennlig i år
Camilla Dingsøyr og Kristina Hjelde Hatletveit bak Kupong. Foto: privat

Tilbakemeldingene så langt har vært positive, forteller de to. Til tross for at det ikke har vært «det helt store trøkket».

– Kanskje er det en form for shopping som folk må venne seg til. Vi tror dette blir en viktig kanal å møte kundene våre i tiden som kommer.

– Folk er mye hjemme, de legger til seg nye vaner og leverandører tilpasser seg kundenes nye behov. Det er en veldig fin mulighet for folk som bor steder der butikkene ikke har merkene de er ute etter.

Les også
Slik gjør du de beste brukt-kuppene på nett

Juleshopping på Instagram

Også second hand- og vintage-butikken Frøken Dianas Salonger på Grünerløkka i Oslo ser verdien av å gå digitalt for juleshoppingen.

– Vi har kjørt livesendinger på Instagram og solgt mye varer via Instagram Stories i år – og det funker, sier Elise Dingstad og Ellen Marie Garåsen bak klesbutikken til Melk.

Slik kjøper du julegaver koronavennlig i år
Elise Dingstad og Ellen Marie Garåsen. Foto: privat

– Når vi har kjørt nett-eventer har vi invitert som til et vanlig event. Kundene har holdt av kvelden, og sittet benket foran skjermen med et glass bobler. I tillegg er det mange som oppdager butikken og nettbutikken vår via sosiale medier, forteller de to.

De har stort fokus på nettbutikken, og oppdaterer den så mye de kan.

– For oss som har mange unike vintagevarer er det jo ekstra arbeidsomt å legge ut ting på nett. Men responsen er heldigvis god.

Den fysiske butikken i Markveien på Grünerløkka er behørlig pyntet til jul med både julepynt og en vindusutstilling som hvert år får mye skryt.

– Selv om det er mindre folk i butikken, så ønsker vi å spre så mye god julestemning som mulig. Vi har også planer om et spektakulært digitalt julekort fra oss på Dianas Salonger til alle kundene våre.

Slik gjør du juleshoppingen koronavennlig i år
Årets julevindu hos Frøken Dianas Salonger – klart for juleshopping. Foto: Instagram/@dianassalonger

Lange netter med pakking av bestillinger

– Vi håper virkelig at nettbutikken skal redde desemberomsetningen vår. Det er ikke så lett å forberede seg for en liten butikk som oss, med ekstremt begrenset lagerkapasitet og plass til å drifte en nettbutikk.

Butikken bruker derfor deler av lokalet som pakkestasjon for nettbestillinger, i tillegg til disken.

– Vi har fått bedre systemer og mer automatisering på ordrebehandlinger i nettbutikken i år, så litt fortere enn før går det heldigvis. Men det kan nok bli noen lange kvelder og netter med pakking av bestillinger i desember. Håper vi da.

Som for mange andre er desember en viktigste måneden omsetningsmessig for butikken. Hvordan julehandelen blir i år er de spent på. For vanligvis er det «stinn brakke» hver dag i ukene før jul.

Slik kjøper du julegaver koronavennlig i år
Foto: Instagram/@dianassalonger

– Vi håper at folk tar seg litt ekstra god tid når de skal handle julegaver i år, og har tid til å vente litt utenfor for å komme inn. Eller kanskje begynner ekstra tidlig og velger tidspunkter ikke alle andre kommer på.

Les også
Morsdag: Gavene som varmer hjertet

Frøken Dianas Salonger har en rekke smitteverntiltak i butikk, blant annet en automatisk antibac-dispenser ved inngangsdøren, spriting av bankterminalen etter hver bruk, munnbind og kun åtte personer inne av gangen. De spriter også diverse varer som solbriller etter prøving.

Enn så lenge opererer de med vanlige åpningstider, og har åpen butikk hver dag hele uken frem til jul.

– Vi er litt nervøse for at det skal stilne helt i nettbutikken når det har vært siste postgang for å rekke julaften.

Etterspørsel for nye måter å handle i butikk

– Sikkerheten ivaretas i butikk ved at vi har store butikker hvor kundene kan holde god avstand, de kan få personal shopping i butikk på avtalte tidspunkter, og de kan shoppe med hjelp av vår FaceTime-shopping som styres av en egen bookingtime på høyer.no, sier Ørnulf Høyer til Melk.

Han nevner også gratis hjemkjøring av varer med levering på døren samme dag samt innpakning som ekstra service kundene kan benytte seg av.

I tillegg har Høyer tatt i bruk den «gode gamle telefonen» som salgsverktøy, ved å gjøre seg tilgjengelig 12 timer om dagen, forteller han.

Ørnulf Høyer i Høyer-gruppen
Høyer håper å doble omsetningen på nett på juleshopping. Ørnulf Høyer. Foto: Mr Who AS

– På den måten kan kunder ringe inn på forhånd med spørsmål om tilgjengelighet av varer. De kan benytte seg av telefonen for å slippe å bevege seg ut i butikk unødvendig, og de kan også bruke den eller FaceTime til å bestille varer dersom de ikke har mulighet for å komme seg ut.

Han forteller at etterspørselen etter nye måter å handle i butikk på har vært stor, ettersom flere kunder foretrekker butikk fremfor nett. Spesielt når det gjelder fine produkter.

Les også
Bomber-jakker og camo; CPHFW-runwayen oppsummert

I butikkene finnes antibac ved inngangene, alle prøverom og kontaktflater vaskes hver halvtime, det brukes munnbind ved behov og holdes avstand.

Regner med å doble omsetningen

Høyer mener nettbutikken er godt forberedt for de som ønsker å kjøpe julegaver på nett i år.

– Vi har kjøpt inn mye ekstra fordi vi regner med en dobling av omsetningen. Vi har dessuten fått enda flere spennende merker på nettsiden.

I tillegg satses det tungt på en egen House of Høyer-kolleksjon denne julen, som består av ulike home-produkter.

– Denne kolleksjonen har fått det fleipete kallenavnet «Umulig». Det skal være umulig å mislike å få en slik gave, og det skal være umulig å ikke bli verdsatt som giver av denne gaven, sier Høyer.

Han legger ikke skjul på at julehandelen alltid er veldig viktig for Høyer.

– Vi tror at vi er en av de butikkene som man gjerne vil oppsøke fordi annerledes-året gir forbrukerne ekstra lyst til å gi noe fint til jul. Hvor mye vi tar igjen av det tapte er vanskelig å si, og det er store forskjeller på landsbasis.

– Men samtlige Høyer-butikker er veldig optimistiske foran årets julehandel, fordi vi mener å kunne tilby det lille ekstra som er så viktig nå for tiden.

Les også: 17 julegavetips fra små butikker til under 500 kroner

Siste saker

Mest lest nå
Les mer