Slik blir moteåret 2021

Publisert:

Del innlegg:

Fokus på lyspunktene, sier ny bransjerapport.

Mens mange i fjor ved nyttårstider så frem til å ta fatt på 2020 og et nytt tiår med optimisme og fremtidsmot, har man i løpet av året som har gått egentlig bare gledet seg til å bli ferdig med det.

Koronapandemien satte hele verden på hodet i mars, og snart et år senere er ting fremdeles ikke tilbake til normalen. Alle bransjer ble berørt av krisen, også motebransjen. Stengte fabrikker og butikker, avlyste moteuker, kunder som ble oppfordret til å holde seg hjemme, oppsagte stillinger og konkurser er bare noe av det som har preget 2020.

For femte gang publiserte Business of Fashion nylig sin årlige rapport for motebransjen, The State of Fashion, i samarbeid med konsulentfirmaet McKinsey & Company. Mens nøkkelordene som gjennomsyret moterapporten for 2020 var pessimisme, nervøsitet og bekymring, vil det å finne lyspunktene være sentralt i år.

Dette er noen av nøkkelpunktene som vil prege moteåret i 2021.

Koronapåvirket

Etter den sterkeste nedgangen på flere tiår, forventer man at den globale økonomien vil komme seg i løpet av 2021, selv om den ikke vil komme seg tilbake til der den var før koronapandemien slo til. På grunn av økende arbeidsledighet, økende sosiale forskjeller og dermed lavere etterspørsel, er det lite sannsynlig at motebransjen vil tilbake til dens prakttid.

De siste årene er forbrukere blitt stadig mer oppmerksomme på tekstilbransjens mørke bakside, som utnyttelse av tekstilarbeidere med dårlig lønn og farlige forhold på fabrikken. Kampen for rettferdighet vil derfor prege moteåret 2021. Forbrukere vil forvente at moteselskapene gir mer verdighet, sikkerhet og rettferdighet til arbeidere.

Koronapandemien satte virkelig fart på digitaliseringen av motebransjen. Butikker kastet seg kjapt rundt med FaceTime-shopping, nettbutikker, live shoppinghjelp og booking av shopping i butikk. Dette vil bare fortsette i tiden fremover, kombinert med elegante løsninger som smelter det digitale sammen med fysiske butikkopplevelser.

Det er ingen hemmelighet at fysiske butikker har slitt de siste årene, med nettopp økt salg i nettbutikker. Å finne fasiten til hvordan tjene gode penger på fysiske butikker vil bli sentralt i 2021. Moteaktører vil bli nødt til å ta tøffe valg for å forbedre den såkalte ROI – investeringsavkastningen i fysiske butikker.

Begrepet less is more vil definere det nye året. For koronapandemien viste at flere produkter og kolleksjoner ikke nødvendigvis betyr bedre økonomiske resultater. Det trengs en ny måte å tenke rundt lønnsomhet på.

Les også: Nå får motebransjens mektigste ny jobb

Siste artikler

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...