Motebransjen elsker å sjokkere. Men i blant går de over streken. Her har vi samlet noen av tidenes mest skandaløse kampanjer.
I våre dager er det ikke uvanlig å gå forbi en svær reklameplakat med en naken dame eller mann som egentlig skal reklamere for noe helt annet enn kroppen sin. Forbrukerne har blitt vant til å bli forsøkt lurt til å kjøpe ting morgen, middag, kveld. Ifølge Hero Magazine blir en helt vanlig person i London eksponert for rundt 5000 markedsføringsbeskjeder hver eneste dag. Det er derfor ikke helt søkt at merkene bruker de midlene de kan for å skille seg ut fra de voldsomme mengdene informasjon, som pipler inn fra all verdens kanaler.
Disse reklamekampanjene, som alle ble lansert i løpet av de siste tiårene, skapte stor ståhei og rabalder. De fikk folk som har en bibel liggende ved siden av senga til å nedringe for eksempel Advertising Standard Agency i USA, som tar seg av klager i reklamebransjen. Byrået får forøvrig 30 000 klager i året – amerikanerne som hele den vestlige verden lenge så til som forgjengere innen det meste, er mer konservative enn de fleste.
Benneton
Benneton har både vært en av pionérene og de aller tøffeste når det kommer til skandaløse kampanjer. Helt i fra tidlig 80-tall tok det italienske merket tydelige politiske standpunkt, man ikke i samme grad hadde sett at merker hadde tatt før. I de ganske sterke og tidvis rørende kampanjene kunne man blant annet se dokumentarfoto av en døende AIDS-pasient, et bilde av en elektrisk stol, bilde av tre helt like hjerter fra en afrikansk, europeisk og asiatisk person, og en israeler og palestiner som holder rundt hverandre. Til forskjell fra mange andre valgte de å bruke det politiske som sjokk-moment i stedet for sex, drugs og rock n’ roll.
Tom Ford
I sterk kontrast til Benetton har du kjekkasen Tom Ford som i voldsom stor grad har spilt på sex gjennom hele sin karriere. Veldig mange av hans kampanjer har – ikke overraskende – fått folk til å sette Soloen i halsen. Både som kreativ leder for Gucci, YSL og under sitt selvtitulerte merke har han skapt kontroverser gjennom kampanjer som har vært farlig nær mykporno. Først i år 2000 der en kliss naken Sophie Dahl, barnebarn av Roald Dahl, ligger bakoverlent full av vellyst for å reklamere for parfymen ‘Opium’. I løpet av kort tid mottok Advertising Standard Agency nesten 1000 klager fra folk. To år senere fulgte nok en mini-skandale, da en like naken mann figurerte i merkets kampanje for parfymen ‘M7’, med den norske fotografen Sølve Sundsbø bak kamera. Folk var helt sjokkerte over å se et kjønnsorgan i en reklamekampanje og slo på tråden. Innen kort tid ble reklamen bannlyst.
Det samme gjorde Gucci-kampanjen som viser en G frisert inn i kjønnshåret til supermodellene Carmen Kass, fra 2003.
Den jentegærne, mildt sagt spekulative fotografen Terry Richardson sto bak kamera for ‘Tom Ford For Men’ i 2007. Reklamen som viser mye mer kropp enn produkt ble bannlyst i en rekke land.
Sisley
Merket Sisley, grunnlagt i Paris som et jeansmerke på 60-tallet, har også fått merke hvor forbrukernes grense går. Som en del av Benetton-gruppen har de også fått ‘GO’ fra mor og far på toppen når det kommer til det å pøse på med kontroversielle kampanjer. I 2001 fikk merket masse oppmerksomhet for å ha kjørt ut en kampanje der modellen Josie Maran melker en ku og skyter melken rett inn i munnen på en seksuelt antydende måte. Kampanjen, ikke overraskende skutt av Terry Richardson, ble bannlyst. Også bildet under, der en kvinne ser ut til å bli befølt av en mann mot sin vilje, ble bannlyst.
Les også: Free the boobs!