Gucci er i vinden med sin nye plan om felles herre- og damevisninger, men ikke alt de gjør faller i smak hos et kritisk (og britisk) publikum.
Mens både Frankrike og California ønsker å kvitte seg med for tynne modeller, popper både den ene, den andre, ja, til og med den tredje opp med en brennende plus size-ånd. Det italienske luksusmerket fant kanskje ikke balansen helt i siste kampanje, da britiske myndigheter for reklamestandarder (ASA, Advertising Standards Authority) har fått inn klager på motehusets cruise-kampanje for 2016. Problemet skal ha vært modeller som virker usunt tynne, noe klageren har sett på som uansvarlig. Som respons til dette ber ASA at kampanjen ikke vil være å se mer.
– Reklamen får ikke vises igjen i sin nåværende form. Vi har bedt Gucci sørge for at bildene i reklamen blir forberedt ansvarlig, heter det i konklusjonen av dommen.
Ifølge Nylon har italienerne argumentert med at deres bruk av naturlig sminke kan ha bidratt til inntrykket av en for tynn modell og de mener beinstrukturen ikke er synlig noen steder.
Se kampanjevideoen som får noen briter til å rase: