Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Irina Shayk på catwalken for Schiaparelli. Foto: Estrop by Getty Images

Schiaparelli får sterk kritikk for å vise falske dyrehoder på catwalken

– Kan lett tolkes som en hyllest til pelsbruk og troféjakt, noe som mildt sagt er utdatert og uetisk, sier Siri Martinsen, leder for NOAH, til Melk & Honning.

Couturemoteuka er i full sving i Paris. Like etter frokost var det Schiaparelli sin tur til å vise frem sin nyeste kolleksjon.

Nå stormer det rundt det franske motehuset etter at modellene strente nedover catwalken med store dyrehoder på kroppen.

Til høst/vinter 2023 har den kreative lederen for Schiaparelli Daniel Roseberry latt seg inspirere av forfatteren Dantes bok Inferno. Mer spesifikt fortellingen om da Dante møter en løve, tiger og en ulvetispe.

Den amerikanske designeren valgte å implementere dette i form av falske dyrehoder som en del av kreasjonene. I caption på Instagram påpeker de at disse er falske, laget av formbart skum, resin, ull, fuskepels og silke.

Fake eller ei, folk raser nå mot Schiaparelli i kommentarfeltet deres.

«Dette er feil på så mange nivåer» skriver en, mens en annen kommenterer «Et stort nei fra meg! Dette er ikke mote og det er ikke kunst. Dette er kun en oppfordring om vold. Usmakelig, forstyrrende og feil».

Noen stiller spørsmål ved om linken mellom inspirasjon og utførelse ikke er sterk nok:

«Sorry altså, men ingen kommer til å forstå referansen til Dante. Disse dyrene ser bare døde ut og dette er ikke kunst. Det er grusomt».

Les også: Louis Vuitton er på sesong tre uten kreativ direktør

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Schiaparelli (@schiaparelli)

Blant modellene som gikk visningen var Naomi Campbell, Irina Shayk og Shalom Harlow.

Les også
Mashadi-søstrene på Instagram: - Vi beklager.

Deres kollega, den tidligere toppmodellen Christey Brinkley, har tatt seg bryet med å kommentere under bildet:

«Det er kvalmende å se bildet av hodene til disse utrydningstruede dyreartene her. Det ser ut som om modellene har plukket opp skinnet og de avkappede hodene fra noen krypskytere, slengt det hele rundt seg i håp om å se stilig og flott ut. Men disse skinnene er bare et symbol på menneskelig ondskap og ignoranse. Skjønnheten i disse fantastiske dyrene kommer når man ser de gå fritt, levende og beskyttede. Dette er en STOR fashion faux «paw».

I caption på Instagram påstår Schiaparelli at «ingen dyr ble skadet i prosessen med å lage disse dyrehodene».

Veterinær og Leder for NOAH Siri Martinsen reagerer på dette.

Siri Martinsen ved NOAH
Siri Martinsen. Foto: Bente Isefjær/NOAH

– For å kunne si at man ikke har skadet dyr, bør produktene være dyrefrie. Ullindustrien skader i høyeste grad dyr, sier hun til Melk & Honning.

Martinsen påpeker at dyreskulpturene er håndverksmessig veldig godt utført.

– Dette viser hvor totalt unødig det er å ta livet av dyr for å få denne «effekten».

– Samtidig kan kolleksjonens «budskap» lett tolkes som en hyllest til pelsbruk og troféjakt, noe som mildt sagt er utdatert og uetisk.

Når en kolleksjon gir et såpass tvetydig inntrykk, mener hun det i alle fall ikke bør være noe eksempel til etterfølgelse.

– Men forhåpentligvis har alle fått med seg at dyrefigurene ikke er fra drepte dyr, nettopp på grunn av kritikken.

Det er ikke bare Schiaparelli som får kritikk i denne sammenhengen. Cosmopolitan skriver nå at også Kylie Jenner får tyn for å ha båret en av dyrehodekreasjonene.

Milliardæren dukket nemlig opp på visningen i en kjole med et løvehode skytende ut fra brystkassa.

Les også
Calvin Klein gjør runway-retur

Både på motehusets egen Instagram-konto og Jenners konto flommer det over av negative kommentarer, med tusenvis av likes på hver av dem.

«Så utrolig skuffet over å se dette. Etter alle konsultasjoner, fittinger og møter dere sikkert hadde før dette eventet…og ikke én eneste person tenkte at dette kanskje var en dårlig idé!?», skiver en.

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Schiaparelli (@schiaparelli)

Schiaparelli får sterk kritikk for å vise falske dyrehoder på catwalken
Foto: Instagram/@kyliejenner

Hverken Schiaparelli eller Daniel Roseberry har foreløpig kommet med noen kommentar eller beklagelse i kjølvannet av all kritikken.

Det Paris-baserte motehuset ble startet av italienske Elsa Schiaparelli i 1927. Hun var blant Coco Chanels største konkurrenter og ble kjapt kjent for å mikse surrealisme og eksentrisitet inn i kreasjonene. På 50-tallet valgte hun å legge ned bedriften, etter å slitt økonomisk i en årrekke.

I 2007 tok en italiensk businessmann opp tråden og pustet liv i Schiaparelli-navnet igjen. Daniel Roseberry har sittet som kreativ leder siden 2019.

En rekke kjendiser har båret merket de siste årene. Blant dem Bella Hadid. Hun fikk mye oppmerksomhet da hun dukket opp toppløs i en kjole med et smykke formet som et stort gulltre.

Les også: Met Gala 2023: Årets tema, dresscode og verter er avslørt

Siste saker

Mest lest nå
Les mer