Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

– Vi satser stort og er kommet for å bli

I går kveld hadde Holzweiler visning under Copenhagen Fashion Week. Det er første gang de har beveget seg inn i en moteuke utenfor Norges grenser.

Den norske klesmerket, med Maria Skappel Holzweiler og Andreas og Susanne Holzweiler i spissen, har tidligere vist under Oslo Runway. Den siste tiden har de merket større interesse fra utlandet. Gigi Hadid har spradet rundt i deres «statement»-genser og den internasjonale luksusnettbutikken Net-a-porter har valgt å kjøpe det inn.

Susanne Holzweiler forteller til Melk & Honning at de har valgt å vise under Copenhagen Fashion Week for å nå et enda større internasjonalt marked.

Vi håper å vise et mer internasjonalt publikum hvem vi er, at vi satser stort og er kommet for å bli! Det er mye internasjonal presse og innkjøpere fra hele verden som kommer til København og som var på visningen vår.

Visningen ble holdt i Centralpostbygning og åpnet av supermodellen Erin Wasson. Kolleksjonen er en hyllest til designertrioens bestemødre.

– Vi er et designteam satt sammen av ulike personligheter med ulike bakgrunner. Besteforeldrene våre kom fra forskjellige steder i verden, men deres verdier og måte å tenke og være på var veldig lik. Hjemmene deres var funksjonelle, med suvenirer fra et helt liv.  I søken på inspirasjon, skjer det ofte at vi ser i vintagebutikker og antikvariater, som minner mye om hjemmene til våre besteforeldre, forteller Maria Skappel Holzweiler om hvordan ideen til kolleksjonen kom.

Blomster har vært en av de største inspirasjonskildene.

– Bestemødrene våre hadde også til felles at de syslet i blomsterbedene som sin tids meditasjon. De lærte oss å finne ut om den vi var forelsket i elsket oss eller ikke ved å ta bort et og et kronblad fra prestekragen i hagen. Vi har derfor bragt inn ulike blomsterprint i kolleksjonen inspirert av dette.

Les også
To julekalendere får terningkast 6

Det norske merket har også tatt kvaliteten til et nytt nivå, og er inspirert av hvordan den tidligere generasjonen tok vare på plaggene sine.

–  De behandlet hvert plagg som den største skatt og lappet og fikset på dem til de ikke kunne brukes mer. Da vevet de gjerne filleryer av restene. Vi ønsker å lage klær med samme fokus på kvalitet både i sømarbeidet og i tekstilet. Vi har flyttet mye av produksjonen vår til Europa og bruker flere europeiske stoffer enn tidligere. Vi tror på at et plagg som koster noen kroner mer fordi det er forseggjort, også vil bli tatt bedre vare på av forbrukeren.

Se bilder fra «front row», backstage og selve visningen her:

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Akam1k3

Foto: Victor Jones

Foto: Victor Jones

Foto: Victor Jones

Foto: Victor Jones

Foto: Victor Jones

Foto: Victor Jones

 

Les også: Hvilken skandinavisk moteuke er best?

 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer