Tradisjonen tro har Melk & Honning latt fem insidere fra bransjen få komme med sine synspunkter rundt kolleksjonene.
I dag gikk startskuddet for den sjette runden av Oslo Runway. Mens ByTimo åpnet fjorårets motekalas med en fancy frokostvisning på Theaterkaféen, var det Michael Olestad som denne gangen sto for åpningsshowet. Han vant som kjent Bik Bok Runway Awards i august i fjor, noe som blant annet sikret han en direktebillett til å vise fram sin nye kolleksjon denne sesongen.
Omkranset av Vanessa Baird sine detaljrike tegninger, spaserte modellene ut foran en frammøtt gjeng som var vel så mye kunst som motefolk.
Melk & Honning ønsker å ta den norske motebransjen på alvor. Vi har derfor satt sammen et ekspertpanel som kommenterer majoriteten av visningene. Vi mener at motekritikk er med på å heve nivået, og noe som må til for at den norske bransjen skal vokse og markere seg i internasjonal sammenheng.
I og med at motebransjen er utrolig liten og stort sett alle kjenner alle, holdes panelets meninger likevel anonyme for å åpne opp for mer ærlige tilbakemeldinger.
Ekspertpanelet i år består av: Elise Alexandra Gulbrandsen som er journalist for Minmote, Fredrik Austad som er fotograf og nettredaktør for PS:Magasin, Madeleine Holth som er motejournalist, Ida Eritsland som er moteviter og journalist, og Ida Einarsdottir som er redaktør for motenettstedet Vixen.
Dessverre var det enkelte i panelet som ikke hadde muligheten til å delta på alt av visninger, men majoriteten var på de vi har valgt å anmelde:
Michael Olestad
Olestad har bakgrunn fra London College of Fashion, og har jobbet både hos Acne og Anne-Sofie Back. Da han vant Bik Bok Runway Awards i august, begrunnet juryen det med at han var en designer med en helt klar visjon. «Vi elsker bruken av farger, materialer, og accessoirer, som til sammen skaper en helhetlig tilnærming til design. Designeren har plassert merkets identitet klart og tydelig i Oslo, noe vi mener viser en viktig forståelse for hvordan det lokale er det nye globale i dagens moteverden» uttalte de.
Her er det ekspertpanelet mener:
– For en pangstart, det er så godt å se at Michael leverer gang på gang. Han er soleklart Norges beste designer. Kolleksjonen var en perfekt blanding av salgbare produkter og show pieces. Min favoritt var den beige kåpen. Fantastisk casting og perfekt styling. Når kan jeg legge inn personlig ordre???
– Etter å ha vunnet BikBok Runway Award har Olestad litt å leve opp til med denne visningen. Nå trenger han ikke lenger overbevise for å vinne, og har derfor råd til å leke seg mer. Noen av plaggene, og særlig kjolene, er virkelig bra. For min del er buksene litt mindre overbevisende, og jeg savner den sprekere fargepaletten vi har sett tidligere. Det ser ut til at både modellene og jeg ønsker oss andre sko til visningen. I et fantastisk lokale (!) hadde plaggene kommet enda bedre frem med tryggere gange.
– Det var et sjakktrekk av Oslo Runway å starte med visningen til Michael Olestad. Designeren har i løpet av kort tid og få kolleksjoner klart å skape en gjenkjennbar profil med nydelig drapering på feminine silhuetter, som jeg denne sesongen synes ble tatt til et nytt nivå med bruk av materialer som med tykk ull og sofistikert kasjmir. Vi kan se en estetikk som samsvarer med hva flere internasjonale designere viser om dagen, med intrikate detaljer og innslag av trendfarger. De gullbelagte øredobbene som så ut som krokus med blader var nydelige! Det er en smart kolleksjon i den forstand at flere av plaggene kan selges i en kommersiell setting, ref de mer «basic» skjørtene og ullplaggene, samtidig som dette ikke går på bekostning av designerens identitet eller integritet. Det er et kunststykke å få en kolleksjon med så mange looks til å harmonisere, og jeg synes han har presentert et vakkert arbeid på høyt nivå som han kan være stolt over.
– Jeg tror mange hadde sett frem til åpningsvisningen til Michael. Og han leverte. Pluss. Settingen på Kunstnernes Hus føltes helt riktig. Et møte mellom mote og kunst. Sterkere enn noensinne med et klart statement som viser at moten ikke bare kan, men bør være en stemme i samtidsdiskursen. På mange måter en typisk Michael-kolleksjon, men også ikke. For med denne kolleksjonen tar han det et steg videre. Slik hevder han seg også som en av våre sterkeste norske designere. Jeg er helt sikkert på at jeg snakker for flere når jeg sier at jeg gleder meg til fortsettelsen.
IBEN
IBEN ble startet opp i 2014 av gründer Anh-Marthe Storheil. Med fokus på komfortable og uanstrengte klær av høy kvalitet skaper IBEN kolleksjoner inspirert av reise og en urban livsstil. Merket vil representere sterke og moderne kvinner – gjerne med en androgyn touch. IBEN har vist flere ganger under Oslo Runway, og denne gangen foregikk det hele i et tradisjonelt fabrikkbygg langs Akerselva.
Her er det ekspertpanelet mener:
– Nydelig asymmetri hos Iben, fantastisk bruk av skinn og ull. Ikke helt fan av håret og denimen. Layeringen føltes veldig tidsriktig og paletten var spennende og innovativ. Jeg er stor fan av merker som klarer å blande salgbare pieces med mer ekstreme showpieces – iben er definitivt en av dem.
– Iben vokser videre. Selv om jeg kanskje synes forrige sesong var mer interessant og overraskende. Iben er kommersielt uten tvil, men på den rette måten med sterke innslag av trend som ruter, denim og knall oransje. Kanskje ikke akkurat «ground breaking», men alt trenger heller ikke å være det.
– Dette er en kolleksjon som vil selge. Uten tvil. Den er sterkt preget av den skandinaviske trenden, med tilbehør som logo-skjerf som en videreføring av forrige sesongs logo-genser.
byTimo
I likhet med fjoråret valgte byTimo nok en gang å holde visningen sin på den ærverdige Theatercafeen. Merket som ble etablert av Elisa Mollatt i 2003, har i løpet av årene havnet på hyller og hengere i over 700 butikker rundt om i verden. Sesong etter sesong leverer Mollatt romantiske plagg med blomstermønster og 70-tallsvibber, og plaggene hennes har blitt sett på en rekke både norske og utenlandske kjendiser. Mollatt henter inspirasjon over hele verden – og samler på vintage-skatter fra alt fra Paris til Tokyo. byTimo har vist under Oslo Runway siden oppstarten i 2015.
Her er det ekspertpanelet mener:
– Bytimo leverer litt som forventet; vakre blomsterkjoler. Samme location som forrige gang men det kler merket. Med byTimo vet man hva man får. Kanskje litt kjedelig. Og litt for safe. Men med innslag av noen nye styles som garantert vil slå an i brudesesongen.
– Kjoler med blomsterprint, faux fur med brosjelignende knapper, maksimalistiske øredobber med gull og perler. Det er ikke så mye nytt å melde på designfronten, vi har sett det meste før. Positivt er at byTimo har en sterk identitet som treffer sin kundegruppe. Skål;)
– ByTiMo byr alltid på flotte kjoler, men er det noe mer? Jeg syns kolleksjonen er veldig varierende, men den har helt klart kjoler som kommer til å selge bra. Dette er ikke bare design, det er også business. Forrige visning hadde noen skikkelige showstoppere, men det syns jeg dessverre manglet denne gangen. Western-plaggene blir også litt for trauste for meg, og jeg vet de kan bedre!
Tom Wood
Tom Wood ble startet av Mona Jensen i 2013 med utgangspunkt i kraftige ringer i sølv. Kun fire år inn i eventyret kan man nå få tak i Tom Wood i 200 butikker verden om, mange av dem it-butikker, blant annet Dover Street Market og GoodHood. I 2015 introduserte Tom Wood sin første kleskolleksjon for damer og herrer, før solbriller ble lagt til sortimentet året etter, i forkant av at de åpnet sin første flaggskipbutikk i Oslo. Februar 2017 viste de for første gang sin kolleksjon under Oslo Runway, i sentralen, mens visningen i august ble holdt i solnedgangen på SALT, langs langkaien ved Oslofjorden.
Her er det ekspertpanelet mener:
– Første tanke: Oi, dette er ikke hva jeg hadde ventet meg. Andre tanke: Shit så gøy og kult. Jeg digger at Tom Wood tør å leke seg. Vi kjenner den gode denimen, men det er forfriskende å se at de vil dra på mer. Kolleksjonen dras forståelig nok i en mer kommersiell linje, noe som gjør den mer spiselig for “mannen i gata”. Stylingen med stramme wet-looks er det ingenting å utsette på, og smykkene det hele startet med for også anledning til å skinne. Da modellene stamper ned catwalken i et lokale som passer som hånd i hanske, får jeg følelsen av at dette er et merke som vil nå langt.
– Når første look kom på catwalken tenkte jeg; har jeg gått på feil visning. Noe litt annet og overraskende fra TW. Et friskt pust og en ny vri fra sist hvor tyngdepunktet var på denim. Denim var det her også, for det er jo også TWs signatur. Men med mer. Og on trend som en variant av ultra violet. Gøy å se at TW har gått fra ringer til dette. Og smekkfull visning.
– Det er fint at merket har tatt videre det de er sterkest på: denim og workwear. Her er det mange simple og virkningsfulle silhuetter, med en tydelig referanse til Japan. Kult å se samme plagg på både dame og herre, men de kunne godt kuttet ned i styles, da det hele ble veldig ensformig. Og spart seg for belter og krager med logo.
FWSS
FWSS ble grunnlagt i 2012, men i fjor fikk de nye kreative hoder på toppen. Designkollektivet består nå av både freelance-designere og faste ansatte. Blant annet har designer Cathrine Børter, tidligere redaktør for Costume, Hege Aurelie Badendyck, i tillegg til grunnlegger og medeier av både Blender Agency og FWSS; Magnus Thorud. FWSS tar utgangspunkt i de ulike årstidenes innflytelse på skandinavisk stil. Visningen ble holdt midt i hjertet av Oslos etablerte luksusstrøk som består av Nedre slottsgate og de omkringliggende gater.
Her er det ekspertpanelet mener:
– Sitter igjen med et blandet inntrykk etter denne visningen. Når de holder seg til det rene er det veldig fint og bruker(kjøper)vennlig, men batikken kunne de fint ha droppet for min del. Noen av plaggene ser litt «billige» ut, noe som er synd for helheten.
– Interessant å følge fwss’ reise. De har virkelig endret kurs med designerkollektiv fremfor respektive sjefsdesignere. Denne kolleksjonen følger opp forrige der Oslo-jenta fortsatt står sentralt. Den treffer midt i Skandi-hjertet. Noe kanskje i overkant H&M-trend, men jeg elsker rutene som har fått oppdaterte farger og den lange kåpen. Morsom vri på logo-genseren med batikk. En kommersiell kolleksjon som har klare høydepunkter. Sterk og kontemporær styling.
– FWSS er definitivt på riktig vei. Det ser ut til at designerne har lekt mer med denne kolleksjonen enn forrige sesong, og har turt å gå bort i fra et rack bestående av sikre blomsterprint og volanger. Solide tunge jakker i beige matches opp mot naive batikkmønstre og ruter. Et modent design tørr å være lekent. Håper på å se designerne ta flere sjanser de kommende sesongene, og spille enda mindre safe.
– FWSS var herlig kommersielt, flott visning med super casting og plagg som kommer til å henge på en haug med Oslo-jenter om noen måneder. Hva så om det er litt kjente grep, litt 032c-logo eller vel «timely» Det er vel det dette gamet handler om? Vel blåst, FWSS!
Bilder: Indigital Images/ OSLRW