Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Woodling har fått en make-over
Woodling SS22. Foto: Lotte Thor

Norske Woodling satser med stor rebranding

– Står midt i etableringen av egen produksjon.

Etter å ha studert design ved den anerkjente italienske designskolen Istituto Marangoni, takket Siv Elise Seland nei til internship hos Versace i Milano og flyttet hjem til Jæren på Vestlandet.

Der startet hun og moren Olaug Vesterheim Seland i 2006 opp iiS by Siv Elise Seland, senere iiS Woodling, kjent for sine romantiske strikkegensere.

Nå har merket fått en aldri så liten make-over.

– Vi ønsket et renere og enklere merkevarenavn, og da ble det naturlig å beholde Woodling, som har vært med oss siden 2010, sier Siv Elise Seland i Woodling til Melk & Honning.

Siv-Elise Seland
Siv Elise Seland. Foto: Julie Pike

Navnet gjenspeiler nærheten til naturen og skogen, som er en stor inspirasjonskilde for merket.

– En rebranding er en omfattende og veldig spennende prosess som krever en del investeringer. Tiden var moden nå, da vi etablerer egen produksjon og har et utvidet team på plass, fortsetter hun.

– Vi satser og føler at det er veldig riktig å ta disse grepene nå. Vi står rett foran lansering, så tiden vil vise hvordan det går, men vi er selv utrolig fornøyd med helhetsuttrykket brandet har fått.

woodling
Fra merkets SS22-kolleksjon. Foto: Lotte Thor

Til tross for at designene har blitt renere, har Woodling samme designteam som før. Men med en ny visjon for hvilket uttrykk merket skal ha.

– Vi har jobbet bra sammen internt for å fornye oss og for å skape et uttrykk vi synes er tidsriktig. Vi er veldig fornøyde med retningen vi nå tar.

Hvorfor har dere gått bort fra de romantiske designene deres med typiske strikkemotiv?

– Norsk strikketradisjon og håndverk vil alltid være en viktig inspirasjonskilde i Woodling sine kolleksjoner, men vil brukt på ulik måte gjennom sesongene. 

Woodling
Woodling SS22. Foto: Lotte Thor

Det har vært et ønske fra merkets side å ta grep i flere år, men en utfordring å gjøre på grunn av et lite team og få ressurser, forteller hun.

I 2021 fikk de en investor med på laget som var villig til å være med på en satsning.

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

– Vi ansatte flere dyktige medarbeidere som gjør at vi nå jobber mer målrettet og gir oss muligheten til å gjøre de nødvendige endringene som skal til for å stake ut riktig kurs.

woodling
Fra merkets AW22-kolleksjon. Foto: Lotte Thor

I 2019 drømte Seland og Woodling om egen produksjon. Nå har drømmen gått i oppfyllelse.

Familiens gård er blitt gjort om fra husdyrproduksjon til klesproduksjon, hvor låven gradvis er blitt gjort om til kontorer, showroom og egen butikk. Fire 3D-strikkemaskiner fra Japan har også fått plass. De kan bruke 50 minutter på å produsere en genser.

strikkelåve
Strikkelåven. Foto: Woodling

– Det er fantastisk at vi nå har fått muligheten for å realisere drømmen om å etablere egen produksjon. Vi har med våre nye strikkemaskiner mulighet for å utvikle design direkte her på huset på en mer fleksibel måte. Og vi kan dessuten utvikle og produsere tettere på sesong, sier Seland og fortsetter;

– Vi er i gang, men det tar tid å lære å bruke maskinene – de er avanserte datamaskiner. Vi utdanner en dataingeniør fra oljebransjen til å programmere ferdige mønstre. Den kompetansen trenger vi på huset for å ha nok fleksibilitet til å lage og tilpasse nye program til maskinene. 

Den globale mote- og tekstilindustrien er i radikal endring, mener hun.

– Teknologisk innovasjon som automatisering og digitalisering og krav til bærekraft endrer det etablerte produksjonssystemet. Tidligere har vi vært avhengige av lavkostland,- som har ført til lav industriell innovasjonsevne, og at viktig kompetanse i Norge har gått tapt. 

I tillegg har koronapandemien påvirket forsyningskjeden og utfordrer produktutviklingen.

– I denne globale omstillingen ser vi store muligheter til å styrke verdiskapingen ved å utnytte ny teknologi som ligger i 3D-strikkemaskiner. Vi gjør oss mindre sårbare for ytre påvirkninger og har større kontroll.

Det vil også føre til at de unngår overproduksjon og et altfor stort varelager som kan være et problem i bransjen, forteller de.

Les også
Pernille satser på fotballklær for kvinner

– Det er også et mål å produsere klær strikket av norsk ull spunnet i Norge. Og til høsten får vi en maskin som gjør dette mulig.

det norske merket med make-over
Woodling SS22. Foto: Lotte Thor

– I tillegg skal vi kunne produsere plagg etter mål. Om en kunde ønsker et plagg med for eksempel ekstra lengde på ermer så kan vedkommende legge inn bestilling via nettsiden og så produserer vi det. Etterhvert vil vi se på mulighetene for å legge til rette for flere valgmuligheter, så det gjør at vi får en unik fleksibilitet.

Dere har som mål å flytte 20 prosent av produksjonen hjem til Norge fra Kina i løpet av to til tre år. Er det egentlig så mye i det store og hele?

– Vi må tenke hva som er realistisk. Å produsere 20 prosent selv er det vi har satt oss som mål å oppnå innen tre år. Og på lengre sikt vil vi selvsagt at egenproduksjonen skal utgjøre en mye større del.

– Vi har som mål å produsere minst 80 prosent på egne maskiner. Men vi må ta et skritt om gangen og det er viktig å gi oss selv tid. Det å begynne å produsere selv er en omfattende og krevende prosess. Vi møter hele tiden på nye utfordringer, så hverdagen er aldri kjedelig.

Woodling har også investert i to maskiner som kan nøste opp gamle strikkeplagg, slik at garnet kan brukes på nytt.

woodling
Woodling AW22. Foto: Lotte Thor

– Det er viktig for oss å være en del av en sirkulær økonomi, og nå som vi har egen produksjon så gjør det oss bedre rustet. Å kunne gjenbruke gamle strikkeplagg ved å rekke dem opp, for så å strikke opp noe nytt er fremtidsrettet og bærekraftig. Det gjør rett og slett at vi tærer mindre på jordas ressursgrunnlag.

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

Woodling ønsker også å kunne tilby reparasjoner og leie av klær fremover.

– Vi står foran relansering av merkevaren og midt i etablering av egen produksjon. I juli får vi dessuten en splitter ny nettbutikk, som vi tror blir veldig bra. Vi går en utrolig spennende tid i møte og gleder oss til å ta tak i alt som kommer. 

woodling
AW22. Foto: Lotte Thor

Les også: Norsk diamantmerke slår an utenlands

Siste saker

Mest lest nå
Les mer