Norske Signe er ny kampanjemodell for stort, svensk merke

Publisert:

Del innlegg:

Svenske Ulrika og norske Christopher Bjercke møttes mens de studerte på Esmod i Paris, og ble først partnere i livet og etter endt skolegang også businesspartnere. De dannet Hunkydory i 1996, inspirert av navnet på en David Bowie skive fra 1971.

– Grunnen til at vi skapte klesmerket vårt var at vi følte den skandinaviske motescenen savnet rom for personlig uttrykk, forteller Ulrika til Melk & Honning.

Etter Paris ble Oslo parets base, men etter to år i tigerstaden flyttet de til Stockholm. Hunkydory-looken er inspirert av omgivelsene i Frankrikes hovedstad, og mange forskjellige musikalske influenser. Den har ofte et rocka preg, med bohemske undertoner, ofte skinn, strikk og camo. Selv om de forteller at de digger den enkle, nordiske, avslappede stilen, er de selv hakket mer ekletiske – Dama de designer for er ikke den typen som ønsker å smelte inn i mengden.

Etter mange år med lav omsetning på tross av knallhard jobbing, begynte ting å skje i 2005. Pilene pekte plutselig brått oppover, og omsetningen doblet seg på ett år og endte på 26 millioner kroner. I 2009 omsatte merket for 77, 5 millioner kroner.  I 2012 ble paret beæret med den svenske designerprisen «Damernas Värld Guldknappen», og i 2013 lå omsetningen på 130 millioner.

I fjor ble det kjent at merket er i gang med en stor internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har de hanket inn en tidligere markedsdirektør for Gant, for å bidra med å få bedre fotfeste spesielt i det amerikanske markedet. Men foreløpig er Norge Hunkydorys største marked etter Sverige – og nå har de også valgt en norsk, lovende modell til å fronte deres vårkampanje.

Ulrika og Christopher forteller at de er kjempefornøyd med valget.

– Signe Veiteberg passer veldig godt inn i Hunkydory-stilen. Hun har både et klassisk og sterkt uttrykk på en og samme tid, forteller Ulrika til Melk & Honning.

De mener hun kommer til å nå veldig langt som modell.

– At hun dessuten er norsk synes vi er et stort, ekstra pluss! avslutter Hunkydory-grunnleggeren.

Signe gikk i tillegg Hunkydorys visning under Fashion Week i Stockholm, og fire show under Oslo Runway. Norske Costume har også valgt å ha henne på coveret av magasinets nyeste utgave, og modellbyrået hennes, Team Models, kan melde at de mottar bookingforespørsler fra hele verden på Oslo-jenta.

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...