Norske Inga Odette om å lykkes i motebransjen i New York

– Det er veldig spennende å bygge en ny business fra bunnen av, sier Inga Odette til Melk & Honning.

Inga Odette flyttet til New York som 21-åring, etter å ha studert film på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) i Oslo. Odette, som er fra den lille bygda Eresfjord, tilbrakte litt tid i storbyen sommeren før og skjønte raskt at dette var stedet for henne. Spørsmålet var bare hvordan hun skulle komme seg over og skape et navn for seg selv i metropolen.

I dag er hun kreativ leder for den nokså nyoppstartede moteplattformen Dora Maar, som lar deg shoppe fra klesskapene til moteprofiler du ser opp til – eller såkalte muses.

Etter nesten ti år i storbyen har hun naturligvis mye erfaring og gode tips å komme med. Vi har tatt en prat med Odette om Dora Maar og hvordan man lykkes i motebransjen i utlandet.

Norske Inga Odette om å lykkes i motebransjen i New York
Inga Odette. Foto: Sophie Ming

Odette har ikke alltid visst at det var akkurat motebransjen hun ville jobbe i, men veien ble til mens hun gikk. Hun har først og fremst bakgrunn fra reklamebransjen, og startet med å jobbe for et reklamebyrå i New York. Ved siden av gjorde hun også andre prosjekter, som å hjelpe til med shoots og kortfilmer. En dag ble hun kontaktet av Lauren Wilson, som trengte noen til å ta nye headshots for henne.

– Jeg er egentlig ikke fotograf, men fake it till you make it, sier Odette til Melk & Honning.

Hun hadde blitt anbefalt av en kompis som jobbet sammen med Wilson i et motefirma. Her hadde Wilson blitt inspirert av klientenes fantastiske klesskap, og tenkt at hun gjerne skulle shoppet fra garderobene deres. Det var nettopp slik idéen om Dora Maar ble til – en plattform for kuratert luksusmote fra klesskapene til moteprofiler.

– Vi begynte å jobbe og ta bilder sammen. Så gjorde vi det i omtrent ett år før jeg kunne slutte i reklamebyrået jeg jobbet i og gå over til å være fulltidsansatt i Dora Maar, forteller Odette.

– Det finnes jo ikke noe som Dora Maar fra før av. Så det er veldig spennende. Å bygge en ny business fra bunnen av. 

Og navnet? Det kommer fra den franske fotografen, maleren og poeten Dora Maar – som var Pablo Picasso sin muse og er avbildet i en rekke av maleriene hans.

Norske Inga Odette om å lykkes i motebransjen i New York
Dora Maar ble startet av Lauren Wilson i 2019. Foto: Dora Maar

Det hele begynte med at Wilson kontaktet folk som jobbet i motebransjen og spurte om de ville selge ting fra klesskapet sitt og fortelle historien bak det.

– Det var sånn det begynte, også har det vokst til at vi også jobber med designere og merker, forteller Odette.

Da får de plagg som de deretter putter i klesskapene til profilene de føler passer stilen.

– Så vi hjelper merker med å få et nytt publikum. Vi har nå litt over 100 muser, og jakter selvfølgelig på flere, sier Odette.

Hvis man scroller gjennom oversikten over profiler på Dora Maar sin nettside, ser man blant annet store navn som skuespiller Anna Sophia Robb og grunnleggeren av motebloggen Man Repeller, Leandra Medine Cohen.

Men de har også to norske profiler – den New York-baserte stylisten Elise Sandvik og Camilla Samuelsen, som står bak smykkemerket Libelula Jewellery. 

– Jeg har veldig lyst på flere norske influencere. Norge er jo et lite land, men det er mye spennende som skjer. Jeg er veldig stolt av å være norsk, og jeg har veldig lyst til at Dora Maar skal bli stort der også, sier Odette.

– Vi snakker med en del merker i Norge, som det også ville vært gøy å få ombord.

Norske Inga Odette om å lykkes i motebransjen i New York
Hos Dora Maar kan du shoppe direkte fra moteprofiler sine klesskap. Foto: Dora Maar

Det er nå tre år siden Dora Maar ble lansert, og ifølge Odette har plattformen blitt tatt godt imot.

– Det er mange som er sultne på litt mer historie og et personlig preg når de shopper second hand.

For det er nettopp det som skiller Dora Maar fra andre plattformer som selger brukt.

– Vi lager videoer, gjør intervjuer og drar ofte til designernes studioer. Folk er interesserte i å høre andres historie, spesielt når det kommer til mote, sier Odette.

– Vi vil at folk skal kunne lære nye ting, møte nye folk og kanskje oppdage influencere man aldri har sett før. 

Inga Odette i Dora Maar sitt studio. Foto: Privat

Men det er ikke bare bare å jobbe med mote i New York, og Inga Odette legger ikke skjul på at hverdagen ikke er som tatt ut av Sex and the City – det var i hvert fall ikke det i begynnelsen.

– Å jobbe med mote i New York har ikke alltid vært den beste arbeidsplassen. Det er ganske tøft og det er store personligheter, forteller hun.

Selv om Odette aldri har jobbet med mote i Norge, kan hun se for seg at det er ganske store forskjeller.

– Nå snakker jeg ikke av erfaring, men jeg har en følelse av at det er litt mer respekt i Norge. Måten man jobber på her i USA er ganske brutal.

Odette forteller om lange arbeidsdager og lite eller ingen ferie.

– Men jeg føler at fokuset har endret seg litt de siste årene. Å skape en bedre arbeidsplass for folk. Fokuset begynner å skifte med en ny generasjon, og det er kjempebra, sier hun.

Inga har bodd og jobbet i New York siden 2014. Foto: Jancarlo Cortez

Inga Odette sin vei inn i motebransjen i New York var å skaffe seg et nettverk og takke ja til alle muligheter som kom hennes vei.

– Jeg har aldri søkt på jobber på LinkedIn, men jeg har sprunget rundt og sagt ja til alt, forteller hun.

I begynnelsen betydde det å ta på seg jobber som kanskje ikke var drømmen, men som likevel var en god start.

– Jeg klarte å skaffe et nettverk. Folk som kunne anbefale meg. Så det var sånn jeg fikk en fot innenfor bransjen, forteller Odette.

Hva er dine beste tips for å lykkes i motebransjen i utlandet?

– En ting er å skaffe seg et internship, få en fot innenfor og møte så mange som mulig. Det er sånn man får mange jobber innen mote.

Odette påpeker også viktigheten av å skaffe seg et nettverk som ikke bare består av andre skandinavere.

– Selv om det er trygt og godt. Det selvfølgelig viktig det òg, men gå litt utenfor også. Åpne øynene og finn forskjellige typer folk. Du vet aldri hvem som kan hjelpe deg inn.

– Det er også viktig å bestemme seg for at «her skal jeg bli» og ha den mentaliteten, sier Odette.

– Jeg kommer sikkert til å flytte tilbake til Norge en gang, men å ha den mentaliteten om at man skal være her er viktig. Ikke bare fordi det er New York, men fordi det er mange forskjellige folk og jobber her.

Helt til slutt påpeker hun viktigheten av å ta kontakt med folk.

– Bruk LinkedIn, spør folk om å ta en kaffe, skaff mailen til folk og kontakt, kontakt, kontakt. Ikke gi opp. Det hjelper faktisk å mase litt.

– Og ikke minst, vær hyggelig og en person folk har lyst til å jobbe med.

Les også: Slik blir årets Met Gala