Norske Anwar Bougroug omtales i legendarisk motemagasin

Publisert:

Del innlegg:

– Jeg har alltid lest i-D så det er en rar opplevelse å bli skrevet om der.

De siste årene har vi blitt stadig mer vant til å lese om norsk motedesign i utenlandske medier. Sesongens Oslo Runway ble omtalt av en rekke internasjonale publikasjoner, it-damer som Gigi Hadid har båret både Edda Gimnes og C.L.E.A.N by Christina Ledang og bærekraftige Søster Studio har blitt frontet i blant annet italienske Vogue. Men det betyr ikke at det ikke fortsatt er stor stas når prestisjetunge internasjonale magasiner velger å rette søkelyset mot nordmenn.

For få dager siden valgte den amerikanske utgaven av i-D å trekke frem norsk-marokkanske Anwar Bougroug sitt merke i en større sak. 

Anwar Bougroug

Under tittel «This young morrocan designer is reclaiming his arab identity» forteller Bougroug om sin oppvekst i Vesten, nærmere bestemt Norge, og om hvordan forskjellene og likhetene mellom den norske og marokkanske kulturen danner grunnlaget for det selvtitulerte klesmerket hans Bougroug. Som tittelen tilsier har Bougroug reist fra Norge for å utforske familiens røtter, og for å ta del i det gryende kreative miljøet i foreldrenes hjemland.

Til Melk & Honning forteller Bougroug, som tidligere også har vært student ved Esmod i Oslo, at han ble utrolig overrasket og glad da han mottok beskjeden om at i-D ønsket å gjøre et intervju med han.

– Jeg møtte journalisten på en festival i Marrakesh i sommer. Vi snakket mye om det å være araber i vesten og hadde en del like tanker om det. Jeg har alltid lest i-D så det er en rar opplevelse å bli skrevet om der.

Merket hans består av unisex-klær og accessoirer, blant annet skjorter, vesker og luer, som linker skandinaviske minimalisme med tradisjonelt marokkansk håndarbeid. Ifølge ham selv er dette en perfekt miks ettersom begge baserer seg mye på tildekkende plagg og mye lag-på-lag.

Etter at intervjuet ble publisert har Bougroug mottatt en haug av forespørsler, forteller han.

– Vi har hatt veldig mye trafikk både på nettbutikken vår og på Instagram, og skal nå ha en del møter både i Oslo, Stockholm og London med forskjellige innkjøpere, så det er veldig spennende. Det har selvsagt hatt masse å si for oss å få internasjonal pressedekning fra en så stor aktør som i-D. Det å bli intervjuet ga oss også en unik mulighet til å beskrive verdiene vi står for, som likestilling og mangfold. Vi forsøker selvsagt å fortelle omverdenen om disse tingene på våre egne kanaler gjennom bilder og content, men en hel artikkel blir jo noe helt annet.

I intervjuet sier Bougroug at han foreløpig ikke er sikker på om han ønsker å vise frem merket under en av de internasjonale moteukene – eller hvilken det i så fall skulle være.

Til Melk & Honning forteller han likevel at han absolutt kunne vurdert å være med på Oslo Runway.

– Jeg liker Oslo Runway veldig godt, og synes merkene som presenterer der er seriøse og har shows som er verdt å sjekke ut sesong etter sesong. Den er litt annerledes fra andre moteuker der det er et hav av merker og man ikke helt vet hvor man skal begynne.

– Også liker jeg jo utrolig godt det Michael Olestad gjør. Hvor gøy er det ikke at han var læreren min på Esmod?

Bougroug er nå i gang med å lage sin neste kolleksjon, og kan avsløre litt om inspirasjonen bak for Melk.

– I og med at jeg har vært veldig mye i Marrakesh i år kommer det til å påvirke kolleksjonens utseende en god del. Når man er basert i Marokko så er man en del av en verden som er arabisk, afrikansk, berbisk og europeisk, på en og samme tid. En veldig sterk og rik kultur med mye historie. Inspirasjonen bare flyter når man er i Marrakesh: Fargene, stoffene og duftene – en eksplosjon for sansene.

– Men siden jeg er fra Oslo er det alltid en sterk påvirkning derfra samtidig. Minimalisme og funksjonalitet er noe jeg alltid jobber med fra sesong til sesong. Som vanlig: en blanding av mange elementer som sammen skaper en helhet. Jeg geder meg til å vise den frem.

Bilder via i-D og Instagram @bougroug (fotograf: Mouad Abillat)

Les også: Vogue skryter av nytt, norsk motemerke

Siste artikler

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...