– Essensielt med solid forretningskompetanse for å lykkes i næringen.
Det er ingen tvil om at den norske motebransjen sitter på mange talenter. Dessverre er det ikke alltid disse får oppfylt drømmene sine – ofte på grunn av mangel på forretningssans eller det kommersielle.
Nå slår School of Fashion Industry og Norwegian Fashion Hub hodene sammen og starter opp gründerkurs for motenæringen med representanter med bakgrunn fra blant annet Blender, Norwegian Fashion Hub, Days Like This, Ikea og Nye og kloke hoder.
– Ideen om å ha et kompetanseprogram for gründerspirer og oppstartsbedrifter i motenæringen kommer fra et uttalt behov fra flere om et næringsspesifikt kurs i forretningsutvikling. Vi har jo sett en tendens over lang tid, men da spesielt i det siste at det er essensielt med solid forretningskompetanse for å lykkes i næringen, sier arrangørene av kurset, Jon Amund Søfferud og Elin Kathrine Saunes til Melk & Honning.

– Motenæringen i Norge har fått flere aktører, konkurransen har tilspisset seg med nye forretningsmodeller, og nye spilleregler for utvikling. I tillegg til at forbrukerne er mer kresne siden de har mer å velge imellom. Så for å bli sett og hørt som merkevare må du ha en forretningsidé som er solid og vil være bærekraftig økonomisk, sosialt og miljømessig.
Kurset Mote og entreprenørskap starter opp nå i høst som et modulbasert kurs i forretningsforståelse for motebransjen, og skal gi en kombinasjon av teoretisk påfyll og praktisk læring gjennom forelesinger, caseoppgaver og diskusjoner.
– Er dette noe bransjen egentlig savner?
– Vi opplever at kompetanse er en viktig grunnmur for alle som opererer i næringen i dag. Det finnes ingen lignende kurs som er så bransjespesifikt og undervist av erfarne folk fra næringen. Det gir en unik mulighet til å bygge kompetanse. I tillegg til å få et nettverk og møte andre gründerspirer i samme situasjon, sier Saunes.

Søfferud forteller at de håper å kunne se gode forretningsideer bli realisert med et gründerkurs.
– Vi har nå et team av foredragsholdere som hver har sin ekspertise. De vil gi kursdeltakerne tips til hvordan de kan definere konkurrentene, prøve ut ideene sine og utvikle disse til å bli enda tydeligere når de eksempelvis skal møte en investor, avslutter han.
Les også: Anna Wintour leder masterclass om hvordan lykkes i motebransjen