Norsk motemerke vinner prestisjepris

– Sier mye om at norsk mote er i god vekst.

Dagens Næringslivs årlige gasellekåring kårer Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter.

I år er det Holzweiler Items som stikker av med seieren for region øst. Ifølge DN har familiebedriften økt omsetningen med over 3100 prosent de siste fire regnskapsårene, og skapt over 60 arbeidsplasser. I 2018 omsatte selskapet for 100,8 millioner kroner med et driftsresultat på 12,3 millioner kroner.

Andreas Holzweiler sier til Melk & Honning at de er stolte over å få denne prisen blant så mange dyktige bedrifter.

– Gaselle-kåringen gjelder for alle bransjer, så det er fantastisk å se at Tom Wood og Holzweiler drar i land prisen i 2017 og 2019. Det sier mye om at norsk mote er i god vekst.

Kriterier for gasellebedrifter er at de har levert godkjente regnskap, minst doblet omsetningen over fire år, hatt en omsetning på over en million kroner første år, hatt positivt samlet driftsresultat, unngått negativt vekst og vært aksjeselskap.

Holzweiler: – Tror enormt på fysisk retail

Fra skjerf som første egendesignede produkt, etablerte Holzweiler-søsknene Andreas og Susanne Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler i 2014 selskapet Holzweiler Items.

De egendesignede klærne har hatt stor salgsuksess, og mange av plaggene er svært populære i Norge. De har også fått god innpass internasjonalt blant annet i Japan.

– Det vi jobber mest med nå er å få satt veksten i system uten å bli for rigide i alle ender. Vi må beholde det som har fått oss hit, og så må vi rett og slett forbedre oss på mange områder. Internasjonaliseringen er en høy prioritet for 2020 samtidig som vi ønsker å forsterke oss med våre lojale kunder i Norge. Vi tror enormt på fysisk retail, forteller Andreas til Melk & Honning.

Plagg fra Holzweiler er blitt spottet på flere internasjonale superstjerner, eksempelvis på Bella og Gigi Hadid. Sistnevnte har flere ganger blitt avbildet i plagg fra det norske motemerket, blant annet iført deres populære hettegenser med kleshenger-logo.

– Det er mange fantastiske folk som bruker klærne våre både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg synes jeg det alltid er enormt kult å se folk på gata i Holzweiler. Da blir man ordentlig stolt, avslutter Andreas.

Les også: Holzweiler slår seg sammen med norsk møbeldesigner