– At dette ble vårt startskudd internasjonalt er vi ekstremt glade for.
Det norske motemerket Moiré samarbeider med den italienske luksusnettgiganten LuisaViaRoma og deres nye LVR Sustainable-prosjekt.
Resultatet er en kapselkolleksjon bestående av seks bærekraftige denimprodukter, fire denimjakker og to par jeans.
– Det at LRV Sustainable plukket oss opp betyr ekstremt mye for oss, også med tanke på hva denne plattformen står for og jobber mot. Ikke bare er det en stor aktør vi veldig gjerne vil selge hos, men det at de så vår visjon og DNA som merke og vil fremme nettopp det, betyr veldig mye, sier Charlotte Fische, kreativ leder i Moiré til Melk & Honning.
– Vi vil gjerne fortsette å fortelle historier og fremme personer gjennom klærne våre istedenfor å overprodusere kolleksjoner. Dette gjenspeiles også i denimkolleksjonen vi har gjort med LVR. Det er denimsett for menn og kvinner i økologisk bomull. Dette er plagg vi har utviklet før, men som kommer i nye vasker og farger. De er alle veldig anvendelige, uavhengig av størrelse, alder eller kjønn.

Luksusgigantens LVR Sustainable setter bærekraft i fokus, og skal ifølge Fernanda Hernandez Head of Global PR & Sustainable project for LVR være et sted der man får et kuratert utvalg for ham, henne og barn samt hjem og skjønnhet skreddersydd til et publikum som er opptatt av mote med mening og respekt for mennesker og miljø.
– Jeg foreslo dette prosjektet ettersom jeg selv lette etter et sted å shoppe som hadde estetikken jeg var ute etter, men med respekt for både kloden og mennesker – uten at det var enten den bærekraftige klisjeen med anonyme plagg eller kule ting uten info om hva som ligger bak produksjonen.
– Hvilket ansvar har dere som en stor aktør når det kommer til bærekraftighet i motebransjen?
– Som selskap gjør vi alt vi kan for å utgjøre en forskjell. Mitt ansvar er å gjøre research, komme opp med nye innovative løsninger, tilknytte oss viktige partnere på feltet, tilby en unik kuratering, sørge for å ha sterke merker og overholde våre verdier. Det å ha et kuratert utvalg er ikke nok, og derfor tilbyr vi nå denne nye seksjonen der man finner spesielle prosjekter som støtter ulike organisasjoner, promoterer kunst og så videre.

Hernandez i LVR forteller til Melk & Honning at hun er svært begeistret for samarbeidet med Moiré.
– Jeg er så glad for å ha funnet et så kult merke å samarbeide med, for ikke å snakke om menneskene bak. Jeg tror at kunder søker etter det som representerer dem og ikke bare kopierer andre.

Hovedfokuset i samarbeidsprosjektet er mangfold og inkludering som allerede har vært gjennomgående temaer for det norske motemerket i flere sesonger.
– Man snakker alltid om bærekraft i form av klesproduksjon, men det at vi forteller historier og bruker vår plattform til noe annet kan sees som en annen form for det. Det handler om inkludering og retten til å være den man er, som er noe av det fineste vi vet, sier Fische.
– Vi har brukt mennesker i våre kampanjer som har fascinert oss på forskjellige måter. Om det er dansere, skuespillere, studenter eller stylister. Vi har alltid jobbet med å få frem personene bak klærne istedenfor å bruke mennesker bare for å vise plaggene. Vi har siden oppstart jobbet med fotograf Therese Fische som har hatt menneskene i fokus og ikke bare plaggene ved å fange det sårbare og sterke i mennesker sett bort fra legning, alder, kjønn og etnisitet. For oss har det alltid handlet om mennesker og inkludering for å få være den man er.
– Er dette starten på internasjonal satsning for dere?
– At dette ble vårt startskudd internasjonalt er vi ekstremt glade for. Dette var en helt perfekt start hvor vi føler vårt brand kommer tydelig frem. Nå tar vi et steg om gangen, og prøver å bygge oss opp ved å velge de riktige aktørene internasjonalt som passer med vår merkevare. Når man ikke baserer seg på store kolleksjoner, men på historiefortelling og få produkter, er det viktig å jobbe med de riktige aktørene som skjønner akkurat det og vår merkevare.
– Vi skal fortsette å lære om og utforske nye bærekraftige tekstiler og å jobbe med å introdusere dette litt mer enkeltvis. Vi skal fortelle nye historier, jobbe med bra folk og mot prosjekter og aktører som passer for oss. Fokuset blir nok mer internasjonalt fremover, men tempoet blir det samme. Vi kommer til å jobbe med å formidle, informere og utvikle nye produkter i vårt tempo, avslutter Fische.

Kolleksjonen vil være tilgjengelig på LUISAVIAROMA.COM og her hjemme på F5, Studio Moiré og Filum i Stavanger fra mai.
Les også: Nå er denne norske moteprofilen inne på verdens største luksusnettbutikk