Norwegian Rain gjør det bra i London – les om deres nye flaggskipbutikk

Bergenserne Alexander Helle og T-Michael tok inspirasjon fra sine egne våte omgivelser, da de i 2009 startet å designe stilige, vanntette jakker. Nå er Norwegian Rain-plaggene å finne i 125 forretninger verden over, og tidligere i sommer åpnet deres første 135 m2 store flaggskipbutikk i hjertet av London.

Modern Tribute som er en kjøper og selger av vintage norsk interiør og design fra 1900-1980-tallet, har bidratt med interiøret i forretningen og alt er til salgs. Også T-Michael sitt eget skreddersydde merke med spesielt fokus på dresser er å finne der. Dette triangel-samarbeidet startet som en pop-up mini-pavillon inne i den anerkjente LA-sjappa H.Lorenzo på Sunset Boulevard, og ga tydelig mersmak.

– At våre klær fungerer så fint med møblene tenker vi har med vår felles grunnidé når noe lages. I Norwegian Rain og T-Michael så legger vi hele sjelen i detaljene som skal begeistre brukerne. Én ting er det man ser i butikken i kjøpsøyeblikket. Noe helt annet er de skjulte funksjonselementene i plaggene som vokser frem over tid. Detaljer som er til for at brukerne skal føle seg komfortable i alle slags situasjoner, i vær og vind. Mange grep skjønner man først når man bruker plagget. Noen plagg er slik og blir ens favoritt som man aldri ønsker skal slites ut. Det er dette som driver oss. Vi ønsker å skape den type plagg, forteller Alexander Helle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

193_Piccadilly_8125

193_Piccadilly_8428

Forrige uke ble Norwegian rain sin vanntette ryggsekk trukket frem i GQ som én av elleve beste, nye produkter i verden. Helle innrømmer likevel at sikkert åtte av ti som kommer innom London-butikken aldri engang har hørt om merket.

 – Vi drar stor nytte av den sentrale plasseringen. Tilbakemeldingene har vært overveldende og dette har også gitt utslag i et veldig godt salg de første to månedene. Faktisk har det vært så bra at vi har måttet gjøre ekstraordinære tiltak for å få mer varer over. Det var vi ikke helt forberedt på. Regnfrakker midt på sommeren har ikke vært noen hindring i denne byen. Det blir noe annet enn det vi er vant til når det daglig passerer like mange i gaten som det bor mennesker i Bergen, forteller T-Michael.

Best av alt selger modellene Unisex Raincho, Single Breasted Homme og Noir Femme, men engelskmennene er hakket mer vågale enn oss og kjøper også de mer spesielle variantene, som for eksempel S-Cape og Warrior.

Alexander Helle er klar på at det er ekstremt hardt arbeid å skulle forsvare en slik plassering midt i kjernen av Europas shoppinghovedstad, men at de føler seg forberedt på det.

– Vi mener det først er nå at vi har pondusen som skal til for å kunne bryte gjennom i konkurranse med våre naboer. Veldig mange av kundene som er innom sier at dette er noe London mangler, forteller han.

Norwegian Rain er i godt selskap av 27 andre norske merker med i Norwegian Fashion Hub. Klyngebedriften kunne tidligere i år melde at norsk mote har hatt en vekst på 26% det siste året, og en økt omsetning på 11 millarder totalt.

Regnjakkemerket har hatt en økning i omsetning fra 1,5 millioner i 2011 til 9,2 millioner i 2015. Fortsetter det som det gjør i år vil omsetningen for 2016 ligge på 12 millioner.

193_Piccadilly_8281

Bilder: Bent René Synnevåg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor er Bergen en bedre shoppingby enn Oslo